Spin around the pole
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Spin around the pole

Suomalainen forum kaikille tankotanssin ystäville. (Päästäksesi lukemaan ja kirjoittamaan kaikille aihealueille sinun on rekisteröitävä käyttäjätunnus itsellesi.)
 
PääsivuPääsivu  Harrastuspaikat  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 Löystyneet selkänikamat

Siirry alas 
4 posters
KirjoittajaViesti
Pantsuman
basic spinner
basic spinner



Viestien lukumäärä : 12
Ikä : 31
Location : Tampere
Registration date : 29.07.2010

Löystyneet selkänikamat Empty
ViestiAihe: Löystyneet selkänikamat   Löystyneet selkänikamat Icon_minitimeKe Joulu 08, 2010 7:39 pm

Oon tässä nyt neljä-viis viikkoa ihmetellyt koko ajan pahenevia alaselkäkipuja ja ajoittaista rusahtelua, ja tänään lääkärin kanssa keskusteltuani kävi ilmi että oon rauhallisena ja järkevänä ihmisenä aiheuttanut ittelleni ilmeisesti rasitusvamman ja löystyttänyt alaselkäni nikamat irti toisistaan (kolmisen milliä tarkalleen, mikäli ketään kiinnosti). Jee!

Oon siis tosiaan käynyt tunneilla jostain elokuun lopusta (?) ja parhaimmillaan nelisen kertaa viikosta, mistä se vamma sitten tulikin. En ollut aiemmin harrastanut juuri minkäänlaista liikuntaa, joten kai se sit ärty siitä. Nojoo. Kysyttyäni hoitokeinoista ja jatkotoimenpiteistä tohtori höpötti jotain tukiliiveistä, selkärankaa tukevien lihasten kuntoutuksesta, mahdollisesta liikuntakiellosta jnejne, en suoraan sanottuna muista tarkalleen.

Onko kellään muulla ollut vastaavia ongelmia selkärankansa kanssa ja osaako joku kenties asiasta mitään tietävä arvioida tekeekö tankotanssi nyt sitten hyvää vai huonoa tälle selälle ja milloin sitä voisi olla hyvä alkaa harrastamaan uudestaan, ja sitten kun voi alottaa, niin tartteeko jotain tiettyjä liikkeitä varoa, mihin lihaksiin tankotanssi vaikuttaa ja miten jne?

Kaikenlaiset kommentit olisivat kivoja saada vastaukseksi, jos mitään osaisi sanoa asiaan liittyen.

Ps. maailman söpöin hymiö loppuun niin olen onnellinen
bounce
Takaisin alkuun Siirry alas
Pantsuman
basic spinner
basic spinner



Viestien lukumäärä : 12
Ikä : 31
Location : Tampere
Registration date : 29.07.2010

Löystyneet selkänikamat Empty
ViestiAihe: Vs: Löystyneet selkänikamat   Löystyneet selkänikamat Icon_minitimeKe Joulu 08, 2010 8:51 pm

Ja se mun piti tosiaan vielä sanoa etten oo käyny tanssitunneilla kolmeen viikkoon about, koska on ollu kauheesti kiireitä ja sairastelua, ja selkäkivut on vaan pahentunu koko tän ajan. Mutta tietysti vamma voi olla oireillut liikkumattomuudesta huolimatta... Selkä tosiaan nykyään rusahtaa helposti kolme-neljä kertaa päivässä (rusahti äsken taas kun makaan mahallani ja yskin samalla) ja on pirun kipeä varsinkin jos joudun seisomaan.

Avaudun tässä teille. Säälikää mua 8c
Takaisin alkuun Siirry alas
Iina
Superman
Superman
Iina


Viestien lukumäärä : 2793
Ikä : 40
Location : Tampere
Registration date : 05.12.2007

Löystyneet selkänikamat Empty
ViestiAihe: Vs: Löystyneet selkänikamat   Löystyneet selkänikamat Icon_minitimeKe Joulu 08, 2010 9:28 pm

Maallikkona sanoisin, että on aika epätodennäköistä, että olet tunneilla onnistunut saamaan selkänikamat noin löysälle - mutta kenties jos nikamat on jo valmiiksi olleet löysät voi ongelma hyvinkin tulla tolla treenitahdilla nopeasti esiin.

Kannattaa varmaankin lähteä liikkeelle fysioterapialla, pilateksella tai muulla vähemmän intensiivisellä treenimuodolla lääkärin valvonnassa Smile Täysliikkumattomuus harvoin selän vammoissa tekee hyvää, vaan tärkeämpää on opetella liikkumaan oikein ja vahvistamaan selkää.

Tankotanssikin vahvistaa syviä (selkä)lihaksia. Tärkeää on löytää selälle oikeat linjat ja lihaksille oikeat toimintatavat. Jo ihan arkielämässä seistessä, istuessa on tärkeä löytää syvien lihasten tuki. Opetellaan kävelemään ennen kuin voi juosta ja sitä rataa. Multa ei irtoa sääliä, sori, mutta tsemppiä hirveesti matkaan I love you
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.tankotanssi.fi
Sonja
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only
Sonja


Viestien lukumäärä : 430
Registration date : 24.06.2008

Löystyneet selkänikamat Empty
ViestiAihe: Vs: Löystyneet selkänikamat   Löystyneet selkänikamat Icon_minitimeTo Joulu 09, 2010 9:13 am

Komppaan Iinaa. Unohda tukiliivi, paitsi akuutin kivun vaiheessa. Liikkumattomuus ei todellakaan ole hyväksi selälle, paitsi ihan poikkeustilanteissa. Opettele löytämään syvät selkä- ja vatsalihakset ja vahvista niitä. Tankotanssi tekee todella hyvää keskikropan lihaksille, kunhan ne muistaa aktivoida eikä tee liian raskaita juttuja, ennen kuin ne on tarpeeksi hyvässä kunnossa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Pantsuman
basic spinner
basic spinner



Viestien lukumäärä : 12
Ikä : 31
Location : Tampere
Registration date : 29.07.2010

Löystyneet selkänikamat Empty
ViestiAihe: Vs: Löystyneet selkänikamat   Löystyneet selkänikamat Icon_minitimeTo Joulu 09, 2010 10:03 pm

Kiitoksia vastauksista!

Mulla on tosiaan toi voimakas notkoselkä, niin että paino laskeutuu selässä ilmeisesti vähän väärään kohtaan, joten nyt toi kauheen raju liikunnanaloitus tais olla sitten se viimeinen tikku joka katkaisi kamelin selän (hö hö hö).
Takaisin alkuun Siirry alas
LaraK
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only
LaraK


Viestien lukumäärä : 453
Location : Helsinki
Registration date : 08.04.2008

Löystyneet selkänikamat Empty
ViestiAihe: Vs: Löystyneet selkänikamat   Löystyneet selkänikamat Icon_minitimeTo Joulu 09, 2010 10:33 pm

Mulla on samanlainen ongelma, joka tuli vasta oikastaan nyt tämän syksyn aikana. Alaselkä kipua siis, joka ei lähtenytkään enää levolla pois. Menin sitten fyssarille ja sieltä tuli ilmi juurikin tuo mitä Sonja laittoi, että ns. nostaja/koukistajalihakset ovat hyvässä kunnossa, mutta nuo syvät vatsa- ja selkälihakset eivät ole pysyneet mukana (siis jaksaa nostaa, mutta lihakset eivät tuekkaan enää selkärankaa näissä vaativammissa liikkeissä). Tämä siksi, koska tankoilussa suurimmaksi osaksi kuitenkin käytetään näitä nostajalihaksia. Fyssari antoi sitten mulle ison kasan ohjeita, mitä olen yrittänyt noudattaa.

Eli myös suosittelisin, että menisit suoraan fysioterapeutin juttusille, ennen kuin ongelma enää pahenee. Noi tuntuu olevan kuitenkin aika tapauskohtaisia ongelmia tuon selän kanssa. Ja just se, että tekee juuri omaan ongelmaan auttavia juttuja. Mutta yleisesti juurikin tuo jooga on yksi mainio tapa harjoittaa syviä vatsa- ja selkälihaksia. Jumppapallot ym. muut seksikkäät jumppailut avuksi siis Very Happy

Kyllä se siitä varmasti hyväksi vielä muuttuu!
Takaisin alkuun Siirry alas
http://larakandthecity.blogspot.com/
Sonja
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only
Sonja


Viestien lukumäärä : 430
Registration date : 24.06.2008

Löystyneet selkänikamat Empty
ViestiAihe: Vs: Löystyneet selkänikamat   Löystyneet selkänikamat Icon_minitimePe Joulu 10, 2010 9:32 am

LaraK kirjoitti:
Jumppapallot ym. muut seksikkäät jumppailut avuksi siis Very Happy


Jumppapallo on tosi hyvä! Mä teen sillä kaikki mun alaselkä- ja vatsalihasliikkeet. Mullakin on periaatteessa alaselän lihakset hyvässä kunnossa, mutta ne pienet selkärankaa tukevat lihakset ei sitten ollutkaan. Jumppapallon päällä kun joutuu tasapainottelemaan niin pienet lihakset joutuu töihin.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Löystyneet selkänikamat Empty
ViestiAihe: Vs: Löystyneet selkänikamat   Löystyneet selkänikamat Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Löystyneet selkänikamat
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Spin around the pole :: Lajista kiinnostuneille-
Siirry: