Spin around the pole
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Spin around the pole

Suomalainen forum kaikille tankotanssin ystäville. (Päästäksesi lukemaan ja kirjoittamaan kaikille aihealueille sinun on rekisteröitävä käyttäjätunnus itsellesi.)
 
PääsivuPääsivu  Harrastuspaikat  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 Vinkkejä istuntaan?

Siirry alas 
+13
Herkkupurkki
angela
Iina
Martta
Ivanka
Em Kay
Saila
tasuni
Retu
hemuliini
sluippa
Mortianna
Jadelise
17 posters
Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava
KirjoittajaViesti
Jadelise
basic spinner
basic spinner



Viestien lukumäärä : 6
Registration date : 19.08.2011

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeMa Elo 22, 2011 11:06 am

Heippa!

Olen ihan alkumetreillä tankotanssiharrastuksen kanssa ja haluaisin tietää, josko tuohon tangolla istumiseen olisi mitään spesiaali vinkkejä tarjolla? Opettaja sanoi tunnilla, että pitää jotenkin kallistaa lantiota alemman jalan suuntaisesti.
Tämä nyt ei auennut mulle ja tuskallinen liuku alkoi parin sekunnin istumisen jälkeen, vaikka reisissä on matskua millä tarttua Embarassed . Kokeilin jalat koukussa ja suorana. Sama lopputulos molemmilla tavoilla. Jos jotain tekniikkaan liittyvää vinkkiä olisi tarjolla, se otetaan kiitollisuudella vastaan flower



Takaisin alkuun Siirry alas
Mortianna
Superman
Superman
Mortianna


Viestien lukumäärä : 1498
Ikä : 34
Location : Hellsinki
Registration date : 28.07.2009

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeMa Elo 22, 2011 11:58 am

Näin kirjallisesti on aina vähän hankala neuvoa. Mua istuminen sattuu yhä vieläkin, siksi yleensä mieluummin seisoskelen tangolla.

Pitäisi vaan löytää se oikea kohta niille reisille, ja ikäänkuin rullata niitä jo alas päin siihen oikean kohtaan ennen kun asettaa painoa. Tietty kannattaa myös ytittää saada se tanko mahdollisimman lähelle haaroja. Toistolla se pureutuu lihasmuistiin, oikea kohta löytyy ja kipu helpottuu!


Takaisin alkuun Siirry alas
sluippa
Superman
Superman
sluippa


Viestien lukumäärä : 741
Ikä : 39
Location : Espoo
Registration date : 07.05.2009

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeMa Elo 22, 2011 11:58 am

Nimenomaan tuo lantion kallistus. Jos yrittää istua kuten tuolilla, lantio suorassa, niin pitoa on vaikea saada. Lantiota voi kallistaa kumpaan suuntaan vaan, siis sivusuunnassa.
Pidä aluksi käsillä kiinni ja koita löytää asento, jossa löydät hyvän pidon. Aluksi voi olla myös vähän kivuliasta.
Takaisin alkuun Siirry alas
Jadelise
basic spinner
basic spinner



Viestien lukumäärä : 6
Registration date : 19.08.2011

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeMa Elo 22, 2011 12:17 pm

Kiitos vinkeistä Very Happy Seuraavalla tunnilla kokeilen sitten hakea oikeaa kohtaa ja kallistaa lantiota tarpeeksi sivulle. Luulen, että kivun vielä kestäisi jos pysyisi tangolla liukumatta. Noh, kunhan nää sisäreidet tästä parkkiintuu, niin alkaa varmaan sujua paremmin...
Takaisin alkuun Siirry alas
hemuliini
Superman
Superman
hemuliini


Viestien lukumäärä : 1067
Ikä : 41
Location : Porvoo
Registration date : 10.08.2009

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeMa Elo 22, 2011 12:37 pm

Jep, just noin kuin Sluippa jo sanoikin, eli lantiota tulee kallistaa jos siellä toivoo pysyvänsä. Eli jos sulla on istunnassa jalat ristissä nilkkojen kohdalta, niin kallista lantiota niin, että se lantion puoli, joka on päällimmäisenä olevan jalan puolella, tulee ylemmäs. Lonkkaluu tulee siis päällimmäisen jalan puolelta lähemmäs tankoa.

Tuossa ainut kuva, minkä tähän hätään löysin, jossa vähän tulee ilmi se lantion kallistaminen, vaikka tuossa tuolla naisella ei jalat olekaan ristissä (eikä mun mielestä muutenkaan kovin kaunis kuva tuosta asennosta..)
Vaikea tosissaan selittää näyttämättä, mutta toivottavasti tuosta on jotain apua. sunny
Vinkkejä istuntaan? 200px-Peterpan
Takaisin alkuun Siirry alas
Jadelise
basic spinner
basic spinner



Viestien lukumäärä : 6
Registration date : 19.08.2011

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeMa Elo 22, 2011 12:48 pm

Kiitoksia Hemuliini, kuva selkeytti asiaa paljon!
Takaisin alkuun Siirry alas
Mortianna
Superman
Superman
Mortianna


Viestien lukumäärä : 1498
Ikä : 34
Location : Hellsinki
Registration date : 28.07.2009

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeMa Elo 22, 2011 6:43 pm

Mullakin kesti hetki tajuta tuo lantion kallistaminen, en oo koskaan ajatellutkaan sitä. Toisaalta istumisasentoja voi olla monenlaisia, itselle tuli mieleen lähinnä tämmönen
Vinkkejä istuntaan? Piu+035+%E2%80%93+Kopio

Mutta tuostahan ei voi päästää käsillä irti, joten siinä tapauksessa pitää päästä lähemmäs tankoa ja siten kallistua. Juu juu juu siis aivan juu selkis! tongue
Takaisin alkuun Siirry alas
Jadelise
basic spinner
basic spinner



Viestien lukumäärä : 6
Registration date : 19.08.2011

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeTi Elo 23, 2011 8:36 am

Kiitos kuvasta, Mortianna!

Itse asiassa tuollaista istuntaakin tuli kokeiltua ( tosin molemmat jalat koukistettuna) ja siinä en onnistunut lantiota kallistamaan juuri lainkaan...Onko tuossa tarkoituksena vaan puristaa reisillä ja käsillä pysyäkseen tangolla ja yrittää kallistaa lantiota sivulle? Täytynee kokeilla päästä lähemmäs tankoa, jospa se oikea kohta sitten alkais löytyä Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Mortianna
Superman
Superman
Mortianna


Viestien lukumäärä : 1498
Ikä : 34
Location : Hellsinki
Registration date : 28.07.2009

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeTi Elo 23, 2011 12:58 pm

Mä itte koen kaikista napakimmaksi tuon kun laittaa tolleen toisen jalan suoraksi ja toisen jalan siihen päälle polvien kohdalta ristiin. Silloin puristetaan reisillä. Jos haluat tollaan kallistaa lantiota, laita molemmat jalat suoriksi ja nilkoista ristiin. Sitten voit koukistaa jalat esim. oikealle puolelle tankoa, ja lantion sekä yläkropan vasemmalle. Tee yläkropalla iso kaari mahdollisimman kaukaa tangosta kun viet sen tangon vasemmalle puolelle.
Purista jalkoja yhteen.

Saa korjata jos puhun ihan vaikeasti. Toivottavasti saat jotain selkoa. Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Retu
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only
Retu


Viestien lukumäärä : 374
Registration date : 15.07.2011

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeTi Elo 23, 2011 5:14 pm

Mä oon kllä kans miettiny että miksi se joskus onnistuu ja joskus taas ei. Ehkä se on ettei oo ajatellu sitä kallistusta. Ja pitää olla kunnon lämmittelyt takana, kylmiltään tunnu onnistuvan mikään.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://retaraven.blogspot.com/
Jadelise
basic spinner
basic spinner



Viestien lukumäärä : 6
Registration date : 19.08.2011

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeMa Elo 29, 2011 10:22 am

Jeee! Pääsin tangolle istumaan ja pysyinkin siinä jo sen verran, että sain kädet irrotettua tangosta. bounce Reisinahkat kyllä venyi aika kivuliaasti, mutta kait ne tottuu pikkuhiljaa. Kiitos vinkeistä ja kuvista kaikille, niistä oli isosti apua!
Takaisin alkuun Siirry alas
Mortianna
Superman
Superman
Mortianna


Viestien lukumäärä : 1498
Ikä : 34
Location : Hellsinki
Registration date : 28.07.2009

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeMa Elo 29, 2011 9:13 pm

Hieno juttu! Smile Kyllä ne tottuu siihen, kun vaan tarpeeksi teet. Opit rullaamaan nahat jo valmiiksi oikeille kohdilleen, ennen kuin lisäät puristusta niin että pito on tiukka. Jos tajusit mitä tarkoitan. Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
tasuni
Superman
Superman
tasuni


Viestien lukumäärä : 1994
Ikä : 50
Location : Helsinki
Registration date : 07.12.2007

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeMa Syys 05, 2011 2:54 pm

Ja hei, kylmällä tangolla ei pysy millään. Joten katso että tanko on ensin lämmin, ennen kuin yrität istumisharjoituksia, muuten sulla menee vain hermo. Hyvä tapa lämmittää tankoa on tehdä kymmenisen minuuttia spinnejä staattisessa moodissa: käsien liukuminen tankoa myöten lämmittää sen tehokkaasti.

Sitten jos ootte tangon kanssa jo liian lämpimiä, voi tulla hiki ongelmaksi Smile...
Takaisin alkuun Siirry alas
Saila
Superman
Superman
Saila


Viestien lukumäärä : 1166
Ikä : 35
Location : Turku
Registration date : 27.05.2008

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeTi Syys 06, 2011 9:03 pm

en jaksanu alottaa uutta keskusteluu, mut kun tää vähän niiku liittyy istumiseen. nimittäin kiipeily! siis en osaa oikeesti sitä vieläkään pale maasta saan itteni tangolle mut sit ku pitäis ottaa "jatko-askelia" ni ei tuu mitää. mihin korkeudel ne kädet on hyvä laittaa ku aikoo ottaa seuraavan askelman ylöspäin? ja pitäiskö siin jotenki yrittää työntää pyllyy ulospäin. en tajuu... Laughing ollaan me sitä tunneil yritetty mut en oo koskaan päässy tota ekaa askelmaa pidemmälle...
Takaisin alkuun Siirry alas
Mortianna
Superman
Superman
Mortianna


Viestien lukumäärä : 1498
Ikä : 34
Location : Hellsinki
Registration date : 28.07.2009

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeTi Syys 06, 2011 9:13 pm

Saila kirjoitti:
en jaksanu alottaa uutta keskusteluu, mut kun tää vähän niiku liittyy istumiseen. nimittäin kiipeily! siis en osaa oikeesti sitä vieläkään pale maasta saan itteni tangolle mut sit ku pitäis ottaa "jatko-askelia" ni ei tuu mitää. mihin korkeudel ne kädet on hyvä laittaa ku aikoo ottaa seuraavan askelman ylöspäin? ja pitäiskö siin jotenki yrittää työntää pyllyy ulospäin. en tajuu... Laughing ollaan me sitä tunneil yritetty mut en oo koskaan päässy tota ekaa askelmaa pidemmälle...

Mä neuvoisin eka tarkistamaan, että sulla on säärellä oikea ote. Eli jos pystyt periaatteessa irrottamaan sen tangon eteen tulevan jalan, sulla on hyvä pito. Eli siis sun ei tarvitse ensimmäisellä askeleella juurikaan vetää itseäsi käsivoimalla ylöspäin, vaan astut jalalla tangolle, niinkuin kiipeäisit tikarappusille. Smile

Seuraavaksi irrotat persusta/lantiota tangosta, että saat vähän kulmaa polviin ja lantioon. Nyt ota alakädellä kyynärvarsiote, jolla saat pidettyä itseäsi etäällä tangosta. Ylempi käsi on luonnollisesti ylhäällä. Nyt kun saat etäisyyttä tankoon, saat siirrettyä koipia askeleen ylemmäs. Sitten vain asetat pidon jalalle/säärelle uudestaan, astut ylemmäs, ja ylemmällä kädellä tietysti nostat.
Takaisin alkuun Siirry alas
Saila
Superman
Superman
Saila


Viestien lukumäärä : 1166
Ikä : 35
Location : Turku
Registration date : 27.05.2008

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeTi Syys 06, 2011 9:17 pm

joo ku meil sanottiin tunnilla et jalat tekee työn, mä oon ite aina yrittäny käsillä kiskoo itteeni ylöspäin lol!
mutta joo, voin vaikka ottaa videon jahka nää kädet parantuu
Takaisin alkuun Siirry alas
Mortianna
Superman
Superman
Mortianna


Viestien lukumäärä : 1498
Ikä : 34
Location : Hellsinki
Registration date : 28.07.2009

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeTi Syys 06, 2011 9:29 pm

Se tanko pitää ikään kuin saada puristusotteesaan nilkan (tai tarkemmin pikkuvarpaan tyven) ja polven väliin, ja nilkka saa ihan ronskisti olla koukussa. Oon just mun tankoilukaverille opettanut tuota oikeaa asentoa, ja silläkin helpottu huomattavasti se kiipeäminen, kun löysi jalalle oikean kohdan.
Takaisin alkuun Siirry alas
Em Kay
Superman
Superman
Em Kay


Viestien lukumäärä : 868
Ikä : 42
Registration date : 30.10.2009

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeKe Syys 07, 2011 8:37 am

Ja istumista helpottaa huomattavasti se, että jalat on 90 asteen kulmassa (tai jopa pienemmässä kulmassa) verrattuna yläkroppaan. Jos ne on alle 90 astetta (ts. suoremmat), on istuminen vaikeampaa. Eli samantien ne jalat "syliin". Smile
Tää vinkki toimii ainakin mun oppilaille!
Takaisin alkuun Siirry alas
Ivanka
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only
Ivanka


Viestien lukumäärä : 221
Location : Helsinki
Registration date : 17.08.2010

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeKe Syys 07, 2011 8:18 pm

Kiipeämisessä käsillä on samanlainen tehtävä kuin esim. ayshassa - toinen käsi vetää tankoon ja ylöspäin, toinen työntää tangosta poispäin (etäisyys). Tämä samanlainen käsien käyttö tulee muuten yllättävän monessa tankoliikkeessä vastaan - siis se, että kädet työskentelevät ikään kuin eri suuntiin.

Mun mielestä kaunein kiipeilyasento on sellainen, jossa myös alakäsi on (lähes) suorassa, eli jaetussa otteessa peukalo ylöspäin. Tällöin saa paljon enemmän etäisyyttä tankoon kuin sillä kyynärvarsiotteella ja on huomattavasti ilmavamman näköinen. Toisaalta tämä on myös hieman raskaampi eli sillä kyynärvarsiotteella varmaan kannattaa aloittaa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Saila
Superman
Superman
Saila


Viestien lukumäärä : 1166
Ikä : 35
Location : Turku
Registration date : 27.05.2008

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeKe Syys 07, 2011 8:50 pm

1:48 eteenpäin. tolla tyylillä meille on yritetty opettaa.

Takaisin alkuun Siirry alas
Ivanka
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only
Ivanka


Viestien lukumäärä : 221
Location : Helsinki
Registration date : 17.08.2010

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeKe Syys 07, 2011 9:08 pm

^ Mä oon aina tehnyt niin, että yläkäsi on suorana ja alakäsi sitten kyynärvarsityylisessä otteessa joko käsi tangon takana, tangon ja kropan välissä tai sitten suorana jaetun otteen tapaisesti peukku ylöspäin. Tuolla näyttäisi olevan molemmat kädet koukussa. Toi on mun mielestä siinä mielessä vaikea, että siinä "tömähtää" helposti tankoa vasten, kun ei saa sitä poispäin suuntautuvaa vastavoimaa ollenkaan siihen kiipeämisliikkeeseen. Toisaalta ehkä tuossa sitten työnnetään sillä tangossa olevalla jalalla enemmän vastaan tai jotain. Mä taas yritän kiipeillessä aina irrottaa molemmat jalat tangosta ja tuoda ne tangolle samaan aikaan, näyttää nätimmältä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Saila
Superman
Superman
Saila


Viestien lukumäärä : 1166
Ikä : 35
Location : Turku
Registration date : 27.05.2008

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeKe Syys 07, 2011 9:18 pm

joo ja mulla toi menee just siihen et yritän vetää käsillä tosi paljon = kädet väsyy = väärä tekniikka. sit ku pääsen takas tangolle ni koitan noita otteita. kiitos
Takaisin alkuun Siirry alas
sluippa
Superman
Superman
sluippa


Viestien lukumäärä : 741
Ikä : 39
Location : Espoo
Registration date : 07.05.2009

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeTo Syys 08, 2011 6:39 am

Mä olen täysin samaa mieltä kuin Ivanka.
Takaisin alkuun Siirry alas
Martta
Superman
Superman
Martta


Viestien lukumäärä : 645
Ikä : 38
Location : Jyväskylä
Registration date : 21.03.2011

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeTo Syys 08, 2011 7:47 am


Itse opin kiipeämään kunnolla vasta kun kokeilin sitä kotona jaetulla otteella, varmaan siinä tuli automaattisesti tarpeeksi työntöä tangosta poispäin. Eli joo, siinä suoristuksessa jalat tekevät suurimman työn ja yläkäsi vetää, ja jalkoja nostaessa kannattaa ajatella tukevansa kroppaa alakädellä kauemmas tangosta. Ivankan selityksen allekirjoitan Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Mortianna
Superman
Superman
Mortianna


Viestien lukumäärä : 1498
Ikä : 34
Location : Hellsinki
Registration date : 28.07.2009

Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitimeTo Syys 08, 2011 2:29 pm

Musta jaettu ote on kivan näkönen mutta mulla menee siinä kyllä raajat solmuun kun niitä on liikaa yhessä sumpussa. Laughing
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Vinkkejä istuntaan? Empty
ViestiAihe: Vs: Vinkkejä istuntaan?   Vinkkejä istuntaan? Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Vinkkejä istuntaan?
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 2Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava
 Similar topics
-
» Tankotanssissa edistyminen?

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Spin around the pole :: Tankotemput ja pyörähdykset-
Siirry: