Spin around the pole
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Spin around the pole

Suomalainen forum kaikille tankotanssin ystäville. (Päästäksesi lukemaan ja kirjoittamaan kaikille aihealueille sinun on rekisteröitävä käyttäjätunnus itsellesi.)
 
PääsivuPääsivu  Harrastuspaikat  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 Opetuksen taso

Siirry alas 
+5
-Hanna-
LaraK
annukka
kajakki
Iina
9 posters
KirjoittajaViesti
Iina
Superman
Superman
Iina


Viestien lukumäärä : 2793
Ikä : 40
Location : Tampere
Registration date : 05.12.2007

Opetuksen taso Empty
ViestiAihe: Opetuksen taso   Opetuksen taso Icon_minitimeKe Syys 03, 2008 9:55 pm

Tankotanssin suosio kasvaa ja opettajia ilmestyy kuin sieniä sateella. Tankotanssin ainoa fitness-maailman virallisesti tunnustama koulutushan tällä hetkellä on Vertical Dancen tanko-ohjaajakoulutus, josta Englannissa saa REP-pointseja, ja joka käsittääkseni voitaisiin myös Suomessa EU:n sisäisesti hyväksyä suoritetuiksi kursseiksi liikunnanohjaajakoulutusta käydessä.

Kuitenkin uusi ala ja uusi laji tuovat kaiken näköisiä yrittäjiä mukaan. Osa on vasta äskettäin aloittanut koko harrastuksen, mutta esimerkiksi aiemman liikunnanohjaajakoulutuksen, fysioterapiakoulutuksen tms. vuoksi on tieto ihmisen anatomiasta, venyttelystä sekä turvallisuustekijöistä erinomainen, vaikka tankoliikkeitä on alkanut kertyä takataskuun vasta äskettäin. Osalla taas on pidempi kokemus tankotanssista esimerkiksi messuilta, strippiklubeilta yms. ja liikunta-alaa on alettu tutkia vasta äskettäin.

Äärimmäisenä tapauksena taas ovat nämä, jotka mahdollisesti yhden kokeilukerran jälkeen nimittävät itsensä tanko-ohjaajiksi, ja ilman minkään näköistä kokemusta tai koulutusta lajiin tarjoavat jo opetusta toisille.

Itsekin lajia opettavana minua kiinnostaakin... Mitä ominaisuuksia arvostatte opettajassa? Minkälaista kokemusta/koulutusta opettajaltanne toivoisitte? Lajin uutuudenviehätyksen ja toistaiseksi harvassa olevien harrastuspaikkojen vuoksi tuntuu mentaliteetti monella olevan, että kuka tahansa, joka kehtaa itseään opettajaksi sanoa, kelpaa.

Itseäni aloittaessani suorastaan hämmästytti, kuinka yhden sivun perusteella, jolla oli yksi webcam kuva itsestäni tangolla, eikä taustastani tai koulutuksestani mitään tietoa, ihmiset ilmoittautuivat tunneille jonossa. Toki olen opiskellut ohjaajaksi (joskin opiskelut ovat yhä kesken) ja olen lajista sekä asiakkaideni terveydestä kiinnostunut, ehkä joidenkin mielestä liiankin suojelevainen - mutta toisaalta taas totuus olisi hyvin voinut olla, etten tiedä lajista hölkäsen pöläystä, eikä silloisten sivujeni pohjalta minusta sieltä sen enempää tietoa löytynyt.

Yleistä pohdintaa, mielipiteitä aiheesta, kiitos.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.tankotanssi.fi
kajakki
intermediate spinner
intermediate spinner
kajakki


Viestien lukumäärä : 53
Ikä : 42
Location : Tampereen seutu
Registration date : 03.05.2008

Opetuksen taso Empty
ViestiAihe: Vs: Opetuksen taso   Opetuksen taso Icon_minitimeTo Syys 04, 2008 8:51 am

Kurssilla minulle oli / on tärkeää ennen kaikkea se, että opettaja saa turvallisen olon, vaikka välillä mennäänkin pää edellä ja vaakatasossa. Ei riitä, että opettaja näyttää, miten liike tehdään, vaan hänen pitää myös kertoa miten se tehdään turvallisesti ja miten sieltä pääsee alas jos itseluottamus tai voimat loppuvat kesken. Olen opetellut takanojaa kotona omissa oloissani ja vaikka se ei vaikea liike olekaan, tunneille tulee äkkiä ikävä, kun ei yksinkertaisesti voi olla varma, että tekee kaiken siten, ettei mitään mene rikki. Ammattimaisen opettajan tunnistaa myös siitä, että hän näkee, mikä menee pieleen, jos liike ei ota onnistuakseen. Sitä taitoa ei saa kuin kokemuksen kautta, eikä ennen kuin liikkeet ovat itselleen kunnolla tuttuja.

Hyvä opettaja osaa inspiroida. Sain tangon kesällä ja olen harjoitellut kotona spinnejä ym. ja mietin pitkään, kannattaako mennä enää 1. tason kursseille, kun tuntui siltä, että hallitsen ne asiat jo. Kaikesta huolimatta päädyin Akrobatia / voima kurssille ja tuli kuin tulikin heti opittua uutta. Spinneistä tuttuja asentoja staattisten pitojen muodossa, uusia ylöstuloja - ja haastetta piisaa taas. Toki menen sinne 2. tason kurssillekin, mutta kiirettä ei ole, kun aina löytyy jotain uutta kokeiltavaa ja rohkeus ja voimat karttuvat tässä matkan varrella.

Olen tietoinen, että Vertical Dancen kautta voi opiskella opettajaksi, mutta en odota tutkintoa opettajaltani. Siinä vaiheessa, kun tutkinto alkaa yleistymään Suomessa, sitä osaa varmasti jo vaatiakin - etenkin, jos tutkinnon suorittaneet opettajat pitävät tutkinnostaan melua ja nostavat sen arvoa harrastajien silmissä Wink
Takaisin alkuun Siirry alas
annukka
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only
annukka


Viestien lukumäärä : 458
Ikä : 47
Location : Helsinki
Registration date : 26.02.2008

Opetuksen taso Empty
ViestiAihe: Vs: Opetuksen taso   Opetuksen taso Icon_minitimeTo Syys 04, 2008 10:59 am

Toden totta!! Ohjaajaksi mielestäni voi itseään, kuka tahansa, tarpeeksi kokemusta omaava harrastaja, kutsua.. Kenellä on mielestään tarpeeksi rahkeita ottaa vastuu omasta opetuksestaan ja pistää ohjatut tunnit julki innokkaille oppilaille. Opettajaksi..hmm tiedä siitä..ehkä silloin, kun on käynyt sen pedagogisen puolen. Itse olen saanut todella hyvää ja välillä vähän, ei niin superia, opetusta. Vaikka lempi "opettajani" eivät tähän lajiin olekaan "ammatillista" koulutusta hankkineet,heillä on oma kohtaista taitoa ja kokemusta senkin edestä!! Että minä ainakin luotan heidän opetus tasoon I love you sunny
Mutta totta sekin,etten kyllä minäkään rupeaisi tunteja pitämään muutaman oman harrastus tunnin jälkeen. Tai jo silloin itseäni ohjaajaksi kutsumaan! scratch
Takaisin alkuun Siirry alas
http://annukantreenit.blogspot.com
LaraK
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only
LaraK


Viestien lukumäärä : 453
Location : Helsinki
Registration date : 08.04.2008

Opetuksen taso Empty
ViestiAihe: Vs: Opetuksen taso   Opetuksen taso Icon_minitimeTo Syys 04, 2008 12:02 pm

Tämä on kyllä asia, mitä olen myös viime aikoina miettinyt. Tilanne on tosiaan mielestäni eri asia tässä lajissa, koska se ei ole mikään "virallinen" laji, jossa jollain tasolla seurattaisiin opettajien tasoa. Itse siis joutuu punnitsemaan asiaa...

Monessa muussakin lajissakin pääsee valmentajaksi hyvin suoritetun urheilu-uran jälkeen ja sitten siihen lisäksi pikkuhiljaa hankitaan lisäkoulutusta. Mutta nämä ovat yleinsä seuroja, jossa joku seuraa valmentajien ammattitaitoa. Itse tosiaan olen toiminut aikoinani valmentajana ja tuomarina ja siitä syystä aihe kiinnostaa ja ehkä seuraan asiaa...

Minusta se on hienoa että hyvät urheilijat/tanssijat siirtyvät jossain vaiheessa opettajiksi, koska harrastuksen tuoma kokemus on parempi referenssi kuin teoriassa opittu. Mutta tietysti olisihan se hyvä syventää tietämystä koulutuksella. Urheilussa vaan monesti samassa kyllä oppiikin noita asioita. Minua vaan lähinnä huolettaa tosiaa sellaiset opettajat joilla ei välttämättä ole kovin suurta kokemusta urheilusta ylipäätään ja ehkä lyhyen ajan harrastamisen jälkeen rupeavat opettamaan muita. Toisaalta näissäkin saattaa löytyä poikkeuksi, lahjakkuuksia Smile ja hekin ovat tietysti kokoajan oppimassa uutta. On aika monipiippunen juttu. Mutta silti olen sitä mieltä, että kokemus tuo varmuutta ja tietämystä, sekä siis varmentaa hyvän opettajan.

Hyvässä opettajassa on minun mielestä tärkeää ainakin tässä vaiheessa, että hän on luova, motivoi uusiin juttuihin ja tietää tarkkaan miten mikäkin juttu pitäisi ainakin tehdä (välttämättä ei sitä tarvitse itse edes osata) ja että mitä se vaatii. Tässä lajissa minun mielestä opettajan on hyvä nähdä kokonaisuus, osata muutakin kuin liikkeitä liikkeiden perään...

Pitää tietysti muistaa että Suomessa on hyvin vähän harrastajia ja myös opettajia, eli opetuksen taso ei välttämättä ei ole vielä niin hyvää kuin maailmalla, mutta kyllä me täältä pikkuhiljaa tullaan!

Hyvä, ajankohtainen aihe...
Takaisin alkuun Siirry alas
http://larakandthecity.blogspot.com/
-Hanna-
Superman
Superman
-Hanna-


Viestien lukumäärä : 947
Ikä : 42
Location : Helsinki
Registration date : 15.02.2008

Opetuksen taso Empty
ViestiAihe: Vs: Opetuksen taso   Opetuksen taso Icon_minitimeTo Syys 04, 2008 12:08 pm

Hyvä aihe! Basketball Mielestäni on ihan eri asia olla itse taitava tangolla ja kyetä opettamaan tätä taitoa muille! Ei riitä että ohjaaja vaan näyttää miten liike tehdään, hänen pitää myös pystyä selittämään se ja pilkkoa se osiin. Mitkä ovat liikkeen onnistumisen ja oikean suoritustekniikan kannalta oleellisia asioita? Turvallisuutta nyt pidän itsestään selvyytenä Wink ... Iso plussa on se, jos ohjaajalla/opettajalla on myös tanssillista osaamista, tai vähintäänkin rytmitajua. Silloin alkulämmittelyt ovat mielekkäämpiä ja pienet koreografiatkin mahdollisia.
Kuten Annukka jo totesi, minäkään en vielä tässä vaiheessa vaatisi ohjaajaltani vertical dance-koulutusta...ehkä tankotanssinOPETTAJALTA sitä voisikin jo vaatia? scratch
Takaisin alkuun Siirry alas
celya
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only
celya


Viestien lukumäärä : 202
Ikä : 42
Registration date : 16.06.2008

Opetuksen taso Empty
ViestiAihe: Vs: Opetuksen taso   Opetuksen taso Icon_minitimeTo Syys 04, 2008 2:05 pm

Hyvä aihe!

Samoilla linjoilla muiden kanssa.

Lisäksi kunnon lämmittelyn pitämistä arvostan todella. Kun mulla tulee ainakin helposti revähdyksiä jos pitää alkaa kylmiltään riuhtoo. Ja kunnon lämmittely tarkoittaa tosiaan sitä et tulee kunnon hiki.

Sekin on taidokasta ohjaamista, kun pystyy eri tasoisille oppilaille pitää samaa tuntia niin, että kaikki hyötyvät. Ei just aloittaneille heti jotain perhosta eikä edistyneille palomiehen jankkaamista. pig Tosi hyvä kun pystytään ohjaa kaikkia niin yksilöllisesti, et jokainen voi varsinki tekniikkatunneilla edistyä omaan tahtiin.

Muuten mun mielestä titteleillä ei niin oo merkitystä, kyllä sen huomaa ku ohjaaja opettaa tosi sulavia ja monipuolisia sarjoja.

Muutenki hyvä ohjaaja vetää tunnit oppilaiden mukaan. Kun huomaa että tää on kaikille ihan peruskauraa niin kivaa on ku lisätään haastetta sen mukaan miten ihmiset osaavat.
Takaisin alkuun Siirry alas
Cherrie
Superman
Superman
Cherrie


Viestien lukumäärä : 770
Ikä : 36
Registration date : 27.04.2008

Opetuksen taso Empty
ViestiAihe: Vs: Opetuksen taso   Opetuksen taso Icon_minitimeTo Syys 04, 2008 2:29 pm

Mun mielestä pääasia opettajassa/ohjaajassa on taito (luonnollisesti). Ei itselle väliä millä tavalla se on hankittu, pänttäämällä ihmisen anatomiaa yms. tai sitten yötyössä, jos (tässä tapauksessa) tanssi näyttää hyvältä ja tekniikka on hallussa, niin ok. Hyvä puoli ohjaajassa on, jos on taito valaa uskoa! Välillä tuntuu, että mikään ei onnistu ja jotain liikettä yrittää viiskymmentä kertaa vaikka se olisi ihan yksinkertainen. Sillon jos olisi ohjaaja sanomassa, että "hyvin se sujuu, on jo niin lähellä" ja kertoo miten esim. käden asentoa kannattaa parantaa liikkeen onnistumiseksi, tulee itelle kauhee tsemppi päälle ja intoa uudelle yrittämiselle!

Tuntuu, että uuden lajin viehätys tuo niitä tunneilla kävijöitä, jotka leipovat itsestään saman tien opettajan. On niin paljon halukkaita kokeilemaan lajia ja kysyntää, niin silloin ei ehkä haittaa jos jossain takapajulassa pari tuntia vetäisikin ihan amatööri, koska pääsee kuitenkin kokeilemaan ja ohjaaja osaisi pari perusspinniä. Ajan kanssa kyllä eroaa jyvät akanoista, jos studioita tulee enemmän ja suosio kasvaa, niin kuka silloin enää haluaa jonkun kotiin mennä palomiestä veivaamaan. Eihän kukaan nykyään menisi telinevoimistelua jonkun opettajan autotalliin harjoittelemaan, koska opetusta tarjoaa myös tiettävästi ammattitaitoiset ihmiset. Sama tullee ajan kanssa myös tankotanssiin.

Ja ei pidä unohtaa puskaradiota! Suusta suuhun kulkenut kehu/haukku vaikuttaa enemmän kuin mikään muu.
Takaisin alkuun Siirry alas
nekuliini
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only
nekuliini


Viestien lukumäärä : 364
Ikä : 43
Location : Siikajoki
Registration date : 21.12.2007

Opetuksen taso Empty
ViestiAihe: Vs: Opetuksen taso   Opetuksen taso Icon_minitimeLa Syys 06, 2008 3:33 pm

Saman olen pannut merkille, että monenlaista yrittäjää ja ohjaajaa on lajin suosion myötä tankotanssipuolelle tullut. Tietenkin se on ymmärrettävää, koska kysyntä on suurempaa kuin saatavilla oleva laadukas tarjonta, joka on painottunut täällä kotimaassamme pääasiassa Etelä-Suomeen. Täällä pohjoisessa, kun monet halukkaat eivät saa välttämättä minkäänlaista tankotanssiohjausta.

En kuitenkaan edellyttäisi ohjaajalta tiettyä koulutusta, koska mielestäni se voisi liikaa muokata opetusta tiettyyn muottiin. Vaikea arvioida kuitenkaan asiaa näin maallikkona tuntematta, millainen tuo VD:n ohjaajakoulutus on, mutta omalle kohdalleni ajateltuna, JOS ohjaajaksi mielisin, en välttämättä haluaisi ko. koulutusta käydä tai kokisi sitä tarpeelliseksi. Minusta on hyvä, että opettajissa on erilaisiin osa-alueisiin painottuneita osaajia, jotka ovat lähtöisin erilaisista konteksteista. Osalta saa aivan mahtavaa tanssillista ohjausta, osa taas voi neuvoa enemmän voima- ja akrobatiapuolen kanssa. Kuitenkin minusta olisi suotavaa, että se joka minua ohjaa osaa edes alkeelliset ensiaputaidot, jos niin käy, että tangolta oppilas kupolilleen rysähtää. Hyvä ohjaaja ottaa oppilaistaan vastuun ja mukauttaa opetuksen yksilöllisesti oppilaiden taitotasoon sopivaksi. Luottamusta ei herätä, jos ohjaaja itse ei osaa juuri mitään tai ei edellytä ennen tuntia lämmittelyä. Mielestäni hyväksi ohjaajaksi voi tulla pelkästään kokemuksen kautta ilman tiettyjä teoreettisia opintoja. Varmaan tästäkin on monia eri mielipiteitä, mutta tässä oli omani.
Takaisin alkuun Siirry alas
tasuni
Superman
Superman
tasuni


Viestien lukumäärä : 1994
Ikä : 50
Location : Helsinki
Registration date : 07.12.2007

Opetuksen taso Empty
ViestiAihe: Vs: Opetuksen taso   Opetuksen taso Icon_minitimeLa Syys 06, 2008 4:43 pm

Pistänpä minäkin lusikkani soppaan. Minusta erilaisten taustojen kirjo on rikkaus nimenomaan tankotanssissa, joka on lajina uusi ja vielä vapaa säännöistä ja tottumuksista. Minä toivoisin ohjaajilta rehellistä kuvausta taidoistaan ja vahvuuksistaan. En pidä sen lajin mainostamisesta jossa puolen vuoden tanssiopinnot paisutetaan "vahvaksi tanssitaustaksi" tai vastaavaksi. Totuus tulee kuitenkin ilmi aika nopeasti, paitsi ehkä aivan aloittelijoille jotka eivät ole harrastaneet mitään alaan liittyvääkään.

Kaikki alan koulutus (fitness, tanssi, akrobatia) on minusta plussaa, mutta minäkään en edellyttäisi virallista koulutusta jos taidot muuten ovat riittävällä tasolla. Mielestäni paras suositus on pitkä kokemus lajin opettamisesta ja vahva oppilaspohja. Jos vaihtoehtoja olisi paljon, minä kävisin eniten vahvan tekniikan ja vahvan tanssipuolen tarjoavilla tunneilla mutta täydentävästi mielellään myös toisentyyppisillä, voimaan ja akrobatiaan painottuvilla tunneilla. Pyöriviä ja staattisia tankoja hyödyntävillä tunneilla, sanalla sanoen monenlaisilla. Opettajan ammattitaito (miten tahansa se olisikaan hankittu), inspiroivuus ja oma innostuneisuus olisivat minulle oleellisimpia asioita. Mutta lisäksi studion taso olisi minulle tosi tärkeä asia. Valoisa, avara tila jossa on hyvät tangot ja riittävästi tilaa tankojen ympärillä, kunnon peilit, kaunis sisustus ja kynttilöitä tai muuta vastaavaa tunnelmanluojana ja tietenkin pesutilat ja SAUNA, voi oooooh....sellaisessa studiossa sietäisin huonompaakin opetusta, luulen... Laughing
Takaisin alkuun Siirry alas
nekuliini
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only
nekuliini


Viestien lukumäärä : 364
Ikä : 43
Location : Siikajoki
Registration date : 21.12.2007

Opetuksen taso Empty
ViestiAihe: Vs: Opetuksen taso   Opetuksen taso Icon_minitimeLa Syys 06, 2008 4:49 pm

Aamen. Tasuni ilmaisi asian hyvin. Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
annukka
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only
annukka


Viestien lukumäärä : 458
Ikä : 47
Location : Helsinki
Registration date : 26.02.2008

Opetuksen taso Empty
ViestiAihe: Vs: Opetuksen taso   Opetuksen taso Icon_minitimeLa Syys 06, 2008 8:31 pm

Kyllä se sauna!!!!!Ja sinne kiukalle laitettavia eteerisiä öljyjä,vaikkapa eukalyptusta...Rentoutus..hrrrrr I love you
Takaisin alkuun Siirry alas
http://annukantreenit.blogspot.com
Sponsored content





Opetuksen taso Empty
ViestiAihe: Vs: Opetuksen taso   Opetuksen taso Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Opetuksen taso
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Taso 2

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Spin around the pole :: Yleistä keskustelua Pole Dance asioista-
Siirry: