Spin around the pole
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Spin around the pole

Suomalainen forum kaikille tankotanssin ystäville. (Päästäksesi lukemaan ja kirjoittamaan kaikille aihealueille sinun on rekisteröitävä käyttäjätunnus itsellesi.)
 
PääsivuPääsivu  Harrastuspaikat  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 Sivuspagaatti

Siirry alas 
+8
sluippa
Janey May
Nounours
Nina
Foxmagon
Mortianna
Iina
tasuni
12 posters
KirjoittajaViesti
tasuni
Superman
Superman
tasuni


Viestien lukumäärä : 1994
Ikä : 50
Location : Helsinki
Registration date : 07.12.2007

Sivuspagaatti Empty
ViestiAihe: Sivuspagaatti   Sivuspagaatti Icon_minitimeTi Joulu 29, 2009 5:54 pm

Kun venyttelen sivuspagaattia selälläni seinää vasten, lonkat aukeaa parhaiten kun peppu on noin 10-15 cm irti seinästä eli jalat vähän viistosti seinää kohti, ei täysin seinän myötäisinä 90 asteen kulmassa lattiaan nähden. Ero on erittäin suuri verrattuna tuohon suorakulma-asentoon, jossa varpaat jää kaksi kertaa korkeammalle lattiasta (ennätykset: suorakulmassa 50 cm vs vinossa 25 cm lattiasta). Onko muilla näin ja teenkö turhaa työtä venytellessäni tällaisessa vähän vinossa asennossa? Olen edistynyt siinä ihan hirveästi, mutta näinköhän sitä pystyy muuttamaan oikeaksi sivuspagaatiksi koskaan?
Takaisin alkuun Siirry alas
Iina
Superman
Superman
Iina


Viestien lukumäärä : 2793
Ikä : 40
Location : Tampere
Registration date : 05.12.2007

Sivuspagaatti Empty
ViestiAihe: Vs: Sivuspagaatti   Sivuspagaatti Icon_minitimeTi Joulu 29, 2009 6:20 pm

Kannattaa venytellä joka kulmassa mun mielestä - peppu seinässä ja jalat olkapäiden tasalla, peppu seinässä ja jalat vatsan tasolla, suoraan ylhäällä, tai vähän alakulmassa. Aina selkä ja niska lattiassa kiinni, vatsa piukkana. Alakulmassa tehtävät venytykset kuitenkin venyy sivuspagaatin puolelle heikommin kuin yläkulmassa tehdyt, sillä takareidet on yksi tärkeä venyteltävä myös sivuspagaatissa, minkä takia "alakulmassa" olevat jalat venyvät pidemmälle - takareisiin tuleva venytys kun on tuossa kulmassa pienempi, samoin pakaroihin.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.tankotanssi.fi
tasuni
Superman
Superman
tasuni


Viestien lukumäärä : 1994
Ikä : 50
Location : Helsinki
Registration date : 07.12.2007

Sivuspagaatti Empty
ViestiAihe: Vs: Sivuspagaatti   Sivuspagaatti Icon_minitimeTi Joulu 29, 2009 6:25 pm

Aivan. Tuntuu kummalta että ero on noin huikea. Oliskin aikaa venytellä kaikissa asennoissa...mutta yrittää täytyy. Hyvä puoli sivuspaksuvenytyksissä on että niistä ei tuu ollenkaan kipeäksi kuten perusspaksuvenytyksistä, joissa takareidet aina vähän kipeytyy vaikka olis kuinka lämmitellyt.
Takaisin alkuun Siirry alas
Iina
Superman
Superman
Iina


Viestien lukumäärä : 2793
Ikä : 40
Location : Tampere
Registration date : 05.12.2007

Sivuspagaatti Empty
ViestiAihe: Vs: Sivuspagaatti   Sivuspagaatti Icon_minitimeTi Joulu 29, 2009 6:38 pm

Jos ei oo aikaa tehdä kaikkia venytyksiä kandee tehdä muutama "pannukakku" jaloilla ensin Smile Eli aloitat selälläsi, tuot jalat yhdessä pään yli varpaat lattiaan saakka (alaselkä saa irrota lattiasta, mutta mahdollisimman vähän oman notkeuden mukaan - jalat mahdollisimman lähellä kroppaa). Otat käsillä nilkkojen sisäsyrjältä kiinni ja alat avata jalkoja hitaasti, painaen samalla selkää nikama nikamalta lattiaan kiinni, varpaat lattiassa niin pitkälle kuin pystyt. Kun ei yllä enää pitämään varpaita lattiassa nostetaan varpaat ilmaan, painetaan alaselkä lattiaan, ja hitaasti jatketaan jalat sivukautta alas ja yhteen. Välissä voi pysähtyä tehostamaan kulmia joita eniten kaipaa, esim. jalat hartiakorkeudella, jalat lonkan korkeudella. Noita pari ja sit vaikka sitä 90 asteen kulmaa mahdollisimman rentona.

Vinkkinä: Mulla itselläni ainakin tuntuu jalat rasittuvan tuosta seinää vasten makaamisesta, jalat pääsee helposti ylivenymään. Tota voi korjata ottamalla huivit / pyyhkeet / vyöt käsiin ja pitämällä niiden päistä kiinni, niin voi olla selkä lattiassa ja jalat rentona, ja vöiden / pyyhkeiden / jne pituutta säätelemällä säädellä venytyksen kulmaa. Vaikeampi ylivenytellä kun jalkojen koko paino on silti lihasten varassa eikä osittain nojaa seinään.

Edit: Myös perus straddle pose istuen lattialla ja nojaaminen eteen auttaa tota kulman etsimistä (selkä voi olla suorana tai pyöreänä riippuen siitä, minne venytyksen tahdot). Musta myös yli 90° kulmassa on helpompi saada lantio auki kuin siinä tasan 90° kulmassa.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.tankotanssi.fi
Mortianna
Superman
Superman
Mortianna


Viestien lukumäärä : 1498
Ikä : 34
Location : Hellsinki
Registration date : 28.07.2009

Sivuspagaatti Empty
ViestiAihe: Vs: Sivuspagaatti   Sivuspagaatti Icon_minitimeTi Joulu 29, 2009 8:27 pm

Onko muuten kukaan kuullut sivuspagaatista nimitystä spiraali? Mä muistan pienenä kun opin miltä nuo liikkeet näyttää, niin ne oli spagaatti ja spiraali, eli sivuspagaatti.
Takaisin alkuun Siirry alas
Foxmagon
Superman
Superman
Foxmagon


Viestien lukumäärä : 539
Ikä : 39
Location : Helsinki
Registration date : 07.01.2009

Sivuspagaatti Empty
ViestiAihe: Vs: Sivuspagaatti   Sivuspagaatti Icon_minitimeTi Joulu 29, 2009 9:14 pm

Joo, ainakin mun nuoruudessa koulussa puhuttiin aina spiraalista. Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Iina
Superman
Superman
Iina


Viestien lukumäärä : 2793
Ikä : 40
Location : Tampere
Registration date : 05.12.2007

Sivuspagaatti Empty
ViestiAihe: Vs: Sivuspagaatti   Sivuspagaatti Icon_minitimeTi Joulu 29, 2009 9:20 pm

Meillä käytettiin spagaattia ja spiraalia myös koulussa, mutta musta sivuspagaatti on järkevämpi nimi. Riippuu ilmeisesti lajista ja paikkakunnasta millä nimellä tuota kutsutaan Smile Joissain paikoissa ilmeisesti myös käytetään spagaattia sivuspagaatista ja spiraalia spaguista eteenpäin.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.tankotanssi.fi
Nina
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only
Nina


Viestien lukumäärä : 422
Ikä : 37
Location : Järvenpää
Registration date : 17.03.2008

Sivuspagaatti Empty
ViestiAihe: Vs: Sivuspagaatti   Sivuspagaatti Icon_minitimeKe Joulu 30, 2009 12:42 am

Foxmagon kirjoitti:
Joo, ainakin mun nuoruudessa koulussa puhuttiin aina spiraalista. Smile
Joo mä oon kanssa elänyt spiraalimaailmassa. Taitoluisteluporukoille se on järjestäen spiraali eikä sivuspagu, voimistelijat ilmeisesti käyttää enemmän spagua...?
Takaisin alkuun Siirry alas
Nounours
intermediate inverter
intermediate inverter
Nounours


Viestien lukumäärä : 115
Location : Tampere
Registration date : 20.10.2008

Sivuspagaatti Empty
ViestiAihe: Vs: Sivuspagaatti   Sivuspagaatti Icon_minitimeKe Joulu 30, 2009 1:32 pm

Iina kirjoitti:
Joissain paikoissa ilmeisesti myös käytetään spagaattia sivuspagaatista ja spiraalia spaguista eteenpäin.

Meillä oli juuri näin - mulle spagaatti on aina tarkoittanut nimenomaan jalkojen avaamista sivuille, minkä vuoksi oon nykyään yleensä vähän sekaisin siitä, mistä milloinkin puhutaan, kun useimmat tuntuu käyttävän päinvastaisia nimityksiä. Ja toinen oli tosiaan spiraali, sen olin unohtanut ihan täysin.
Takaisin alkuun Siirry alas
https://www.wackywords.fi/
Iina
Superman
Superman
Iina


Viestien lukumäärä : 2793
Ikä : 40
Location : Tampere
Registration date : 05.12.2007

Sivuspagaatti Empty
ViestiAihe: Vs: Sivuspagaatti   Sivuspagaatti Icon_minitimeKe Joulu 30, 2009 5:12 pm

Nina kirjoitti:

Joo mä oon kanssa elänyt spiraalimaailmassa. Taitoluisteluporukoille se on järjestäen spiraali eikä sivuspagu, voimistelijat ilmeisesti käyttää enemmän spagua...?

Meillä päin voimistelijat sanoi spiraali, taistelulajien harrastajat sivuspagaatti. Spagu oli lähes poikkeuksetta aina eteenpäin. Meidän jazz-tanssitunneilla puhutaan spiraalista.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.tankotanssi.fi
Nina
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only
Nina


Viestien lukumäärä : 422
Ikä : 37
Location : Järvenpää
Registration date : 17.03.2008

Sivuspagaatti Empty
ViestiAihe: Vs: Sivuspagaatti   Sivuspagaatti Icon_minitimeKe Joulu 30, 2009 6:24 pm

Iina kirjoitti:
Nina kirjoitti:

Joo mä oon kanssa elänyt spiraalimaailmassa. Taitoluisteluporukoille se on järjestäen spiraali eikä sivuspagu, voimistelijat ilmeisesti käyttää enemmän spagua...?

Meillä päin voimistelijat sanoi spiraali, taistelulajien harrastajat sivuspagaatti. Spagu oli lähes poikkeuksetta aina eteenpäin. Meidän jazz-tanssitunneilla puhutaan spiraalista.
Hassua miten erilaista joka paikassa... Niin yleinen liike kuitenkin, että luulisi, että olisi yhdenmukaisempaa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Janey May
intermediate spinner
intermediate spinner



Viestien lukumäärä : 84
Ikä : 40
Location : Heinola
Registration date : 12.11.2009

Sivuspagaatti Empty
ViestiAihe: Vs: Sivuspagaatti   Sivuspagaatti Icon_minitimeKe Joulu 30, 2009 9:53 pm

Nina kirjoitti:
Hassua miten erilaista joka paikassa... Niin yleinen liike kuitenkin, että luulisi, että olisi yhdenmukaisempaa.

Niinpä! Ja sitten täällä ihmetellään kun tankoliikkeille ei ole yhtenäisiä nimityksiä, ne kun kuitenkin ovat tosiaan "vähän" tuntemattomampia liikkeitä taviskansan keskuudessa! Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
sluippa
Superman
Superman
sluippa


Viestien lukumäärä : 741
Ikä : 39
Location : Espoo
Registration date : 07.05.2009

Sivuspagaatti Empty
ViestiAihe: Vs: Sivuspagaatti   Sivuspagaatti Icon_minitimePe Tammi 08, 2010 9:26 am

Itse vanhana telinevoimistelijana olen tottunut sivuspagaatti-nimitykseen. Mutta muistan luokkakavereiden käyttäneen spiraalia joskus. Tapahtumapaikkana Espoo.
Takaisin alkuun Siirry alas
Razz
intermediate spinner
intermediate spinner
Razz


Viestien lukumäärä : 81
Ikä : 39
Location : Tampere
Registration date : 06.09.2009

Sivuspagaatti Empty
ViestiAihe: Vs: Sivuspagaatti   Sivuspagaatti Icon_minitimePe Tammi 08, 2010 10:12 am

Ala-asteella luokkakaverit puhu spiraalista, mutta meille oli telinevoimistelussa taottu päähän että ei ole olemassa liikettä nimeltä spiraali, se on sivuspagaatti. Samoilla linjoilla oli myös toista voimisteluseuraa edustava luokkakaveri. Niinpä vieläkin spiraali särähtää korvaan pahemman kerran. Mutta kulttuurierojahan näissä nimissä on usein Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
saapra
basic spinner
basic spinner



Viestien lukumäärä : 21
Ikä : 35
Location : Espoo
Registration date : 05.01.2010

Sivuspagaatti Empty
ViestiAihe: Vs: Sivuspagaatti   Sivuspagaatti Icon_minitimeTi Tammi 19, 2010 12:35 am

Itsehän olen aina kuullut nimitykset spagaatti ja SPRIGAATTI Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
maimiau
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only
maimiau


Viestien lukumäärä : 400
Ikä : 34
Location : Tammela, Tre.
Registration date : 13.06.2009

Sivuspagaatti Empty
ViestiAihe: Vs: Sivuspagaatti   Sivuspagaatti Icon_minitimeTi Tammi 19, 2010 8:12 am

saapra kirjoitti:
SPRIGAATTI
en ees osaa sanoo tota Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
http://parassiskomaailmassa.wordpress.com/
Lissuwursti
intermediate inverter
intermediate inverter
Lissuwursti


Viestien lukumäärä : 146
Ikä : 33
Location : espoo
Registration date : 06.03.2008

Sivuspagaatti Empty
ViestiAihe: Vs: Sivuspagaatti   Sivuspagaatti Icon_minitimeLa Helmi 20, 2010 2:05 pm

hei joku sivuspaguun pystyvä tai sitä yrittävä: oon siinä vaiheessa että kun lämpimänä yritän, saan jalat lattiaan polveen asti niin että näytän tosi tyhmältä sellaselta _/\_ tyyppiseltä, tosin paljon pienemmässä astekulmassa kuten varmaan tajuatte Very Happy miten saan ne viimeset, oikeesti syvältä lonkista ja taka/sisäreisistä kamat venyyn? koska perus sivuspagu venytyksenä ei tossa pisteessä tunnu enään niin tehokkaalta. Pitkäis sit vaan jotain straddlea yms?
Takaisin alkuun Siirry alas
Iina
Superman
Superman
Iina


Viestien lukumäärä : 2793
Ikä : 40
Location : Tampere
Registration date : 05.12.2007

Sivuspagaatti Empty
ViestiAihe: Vs: Sivuspagaatti   Sivuspagaatti Icon_minitimeLa Helmi 20, 2010 2:30 pm

Pyri straddlessa tuomaan rintaa lattiaan ja eteenpäin, tai lattialla selällään nilkoista kiinni ja jalkoja kohti lattiaa, mahdollisimman suoralla selällä. Se vaatii sen tietyn kallistuskulman mutta löytyy lopulta Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.tankotanssi.fi
Sponsored content





Sivuspagaatti Empty
ViestiAihe: Vs: Sivuspagaatti   Sivuspagaatti Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Sivuspagaatti
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Spin around the pole :: Yleistä keskustelua Pole Dance asioista-
Siirry: