Spin around the pole
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Spin around the pole

Suomalainen forum kaikille tankotanssin ystäville. (Päästäksesi lukemaan ja kirjoittamaan kaikille aihealueille sinun on rekisteröitävä käyttäjätunnus itsellesi.)
 
PääsivuPääsivu  Harrastuspaikat  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 Lajin turvallisuus

Siirry alas 
+3
Iina
Sonja
-Hanna-
7 posters
KirjoittajaViesti
-Hanna-
Superman
Superman
-Hanna-


Viestien lukumäärä : 947
Ikä : 42
Location : Helsinki
Registration date : 15.02.2008

Lajin turvallisuus Empty
ViestiAihe: Lajin turvallisuus   Lajin turvallisuus Icon_minitimeMa Helmi 01, 2010 3:31 pm

Olenkohan ainoa joka pohtii tätä?

Vai onko jollakulla muulla joskus käynyt mielessä mitä tankoilu tekee noin pitkällä aikavälillä kropalle? Mm. selkä ja varsinkin polven nivelsiteet on aika kovilla monissa liikkeissä Neutral ...Itse olen tosiaan asettanut selvän rajan että tiettyjä liikkeitä en vaan tee koska ne ei oo anatomisesti esim. polville hyväksi. Ja notkeuden tavoittelussakin mulla on samasta syystä tietyt rajat (jotka ei kyllä oo tulossa vastaan piiiitkään aikaan Laughing ). Tietysti näyttävyys kärsii mutta mielummin se kuin kroppa. Nipoti nipoti. Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Sonja
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only
Sonja


Viestien lukumäärä : 430
Registration date : 24.06.2008

Lajin turvallisuus Empty
ViestiAihe: Vs: Lajin turvallisuus   Lajin turvallisuus Icon_minitimeMa Helmi 01, 2010 3:39 pm

Mulla kun noita ongelmia piisaa, niin olen miettinyt. Mä välttelen/en tee esimerkiksi knee lean backiä ja cupidoa, koska ne tuntuu nyt jo pahalta polvissa. Ihan ääriasennot joissain liikkeissä on varmaan pahasta esim. selälle, mutta tällä hetkellä lisäliikkuvuus mun tapauksessa olis vaan plussaa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Iina
Superman
Superman
Iina


Viestien lukumäärä : 2793
Ikä : 40
Location : Tampere
Registration date : 05.12.2007

Lajin turvallisuus Empty
ViestiAihe: Vs: Lajin turvallisuus   Lajin turvallisuus Icon_minitimeMa Helmi 01, 2010 3:44 pm

Et ole ainoa, joka tuota pohtii... Mullakin tiettyjä liikkeitä joita en joko opeta ollenkaan tai sitten ennen opetusta selitän kuinka pahaa ne tekee ja annan oppilaiden päättää itse (esim. juuri äärimmäiset taaksetaivutukset, polvipito) haluavatko niitä liikkeitä tehdä. Mun mielestä mitään venytystä tai asentoa ei pitäisi tehdä nivelten kustannuksella - olen nipotäti enkä anna edes venytellessä pitää nilkkaa polven päällä tai vetää kyynärpäästä, vaan täytyy olla pohje reiden päällä ja työntö tai veto ojentajasta. Olkapäät, kyynärpäät ja polvet on kovilla varsinkin jos ne nivelet on yliliikkuvia jo valmiiksi.

Kai se on henkilökohtainen valinta. Esimerkiksi jotkut eivät opeta jaettuja otteita ollenkaan kun se on alemman käden ranteelle niin pahasta... Mä opetan mutta selitän riskit enkä anna tehdä jos se sattuu. Kai tuossa lopulta on ihmisen itse annettava tehdä omat päätöksensä. Toisaalta itse en halua olla kannustamassa tai mahdollistamassa sitä oman kehon rikkomista. Ihan niin yksinkertaiset asiat kuin jatkuva hiusten heilauttelukin voi olla niskalle aivan järkyttävän pahasta. Toisaalta taas ehkä sitä omaa kehoa on vain syytä tarkkailla ja lopettaa tietyt liikkeet ja tavat kokonaan heti jos nivelissä alkaa tuntua pahalta.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.tankotanssi.fi
-Hanna-
Superman
Superman
-Hanna-


Viestien lukumäärä : 947
Ikä : 42
Location : Helsinki
Registration date : 15.02.2008

Lajin turvallisuus Empty
ViestiAihe: Vs: Lajin turvallisuus   Lajin turvallisuus Icon_minitimeMa Helmi 01, 2010 3:55 pm

^On tosi hyvä kuulla että opettajat huomioi myös tätä puolta! Tosiaan on jokaisen oma asia mitä tekee kropalleen, mutta kiva olisi kuitenkin olla tietoinen siitä mikä on turvallista ja mikä ei.
Takaisin alkuun Siirry alas
Iina
Superman
Superman
Iina


Viestien lukumäärä : 2793
Ikä : 40
Location : Tampere
Registration date : 05.12.2007

Lajin turvallisuus Empty
ViestiAihe: Vs: Lajin turvallisuus   Lajin turvallisuus Icon_minitimeMa Helmi 01, 2010 4:25 pm

Muistan itse kuinka kiitollinen olin kun mun kuntosaliohjelman tehnyt valmentaja kertoi hack kyykkyä tehdessä mulle mitä tein juuri polvilleni yliojentamalla niitä loppuasennossa sen telineen ja painojen alla... Ja kuinka paljon samalla alkoi vituttaa kun tajusin kyllä muidenkin kunto-ohjaajien katsellessa tehneeni varmasti samalla tavalla aiemmin eikä kukaan ollut vaivautunut kertomaan minulle asiasta! Evil or Very Mad

Jos ei ammattilainen vaivaudu kertomaan on ihan turha olettaa, että asiakas itse vaivautuu selvittämään.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.tankotanssi.fi
Razz
intermediate spinner
intermediate spinner
Razz


Viestien lukumäärä : 81
Ikä : 39
Location : Tampere
Registration date : 06.09.2009

Lajin turvallisuus Empty
ViestiAihe: Vs: Lajin turvallisuus   Lajin turvallisuus Icon_minitimeMa Helmi 01, 2010 10:25 pm

Mulle on myös tullut useamman kerran mieleen jonkin liikkeen nähdessä sen turvallisuus/rasittavuus keholle. Vaikka tankoilun saralla omilta taidoiltani ja kokemukseltani olenkin vielä aloittelija, niin välillä jo pelkkä katsominen hirvittää... (Fyssarin ammattitauti, välillä tekis salilla ja jumpissakin mieli mennä neuvomaan joitain ihmisiä niiden tekniikoissa, mutta kun en ole töissä siellä niin en viitsi alkaa besserwisseriksi, saa helposti vain vihaisia katseita tai Älä likka ala mua neuvoon, kyllä mä tiedän mitä mä teen -tyylisiä vastauksia)

Mun mielestä on erittäin hyvä että tunneilla kiinnitetään huomiota turvalliseen suoritustekniikkaan. Ei se ole ollenkaan turhaa nipottamista, vaikka se joskus joistain saattaa tuntua siltä. On myös erittäin tärkeää oppia tuntemaan oma kehonsa, sen rajat ja vaatimukset. Ja niitä pitää myös kuunnella!!! Esim. lämmittelee riittävästi, osaa lopettaa kun alkaa väsyttää tai jos yhtään tuntuu kipua.

Mulla on etenkin nuorempana ollut vähän sellainen pakko reenaa/sisulla siitä selviää -asenne, enkä ole välttämättä aina viitsinyt miettiä tekojeni seurauksia pidemmän päälle. Nyt olen onneksi (kantapään kautta tosin) oppinut vähän hillitsemään tekemisiäni... Rolling Eyes mutta siinäkin riittää vielä tekemistä...
Takaisin alkuun Siirry alas
Hennu/Henriikka
Superman
Superman
Hennu/Henriikka


Viestien lukumäärä : 988
Ikä : 38
Location : Tampere
Registration date : 23.11.2008

Lajin turvallisuus Empty
ViestiAihe: Vs: Lajin turvallisuus   Lajin turvallisuus Icon_minitimeMa Helmi 01, 2010 11:24 pm

Mä olen ihan alusta asti miettinyt nivelten kohtaloo tossa ihan perus tangolla seisomisasennossa. Eli tarkotan tota "otetta" mikä "taka"jalalla otetaan tangosta: yläreiden sisäpinta tankoa vasten ja jalkapöydän ulkoreuna tankoa vasten. Ymmärrättekös?
Vois uskoo että se ei nilkan nivelille oon hyväks..
Takaisin alkuun Siirry alas
-Hanna-
Superman
Superman
-Hanna-


Viestien lukumäärä : 947
Ikä : 42
Location : Helsinki
Registration date : 15.02.2008

Lajin turvallisuus Empty
ViestiAihe: Vs: Lajin turvallisuus   Lajin turvallisuus Icon_minitimeTi Helmi 02, 2010 8:20 am

[quote="Razz"](Fyssarin ammattitauti, välillä tekis salilla ja jumpissakin mieli mennä neuvomaan joitain ihmisiä niiden tekniikoissa, mutta kun en ole töissä siellä niin en viitsi alkaa besserwisseriksi, saa helposti vain vihaisia katseita tai Älä likka ala mua neuvoon, kyllä mä tiedän mitä mä teen -tyylisiä vastauksia)quote]

Haha, tuttua tuttua tuttua Laughing ...mua suorastaan raivostuttaa esim. pump-tunneilla kun näkee porukan tekevän esim. maastavetoa hirveillä painoilla selkä pyöreänä ja ohjaaja ei tee MITÄÄN! Kuntosali-asioista en edes lähde keskustelemaan, verenpaine nousee silent ...

Ja mitä tulee hennun kommenttiin tosta perusseisonnasta tangolla, mä en luokittelis sitä niiden kropalle vaarallisimpien liikkeiden joukkoon, koska siinä ei (ainakaan mulla) tuu hirveästi kiertoa tms. epäluonnollista liikettä nilkkaan..? Jos nyt ymmärsin oikein mitä tarkoitit...
Takaisin alkuun Siirry alas
Tea
intermediate inverter
intermediate inverter



Viestien lukumäärä : 172
Ikä : 38
Location : Ähtäri
Registration date : 28.11.2008

Lajin turvallisuus Empty
ViestiAihe: Vs: Lajin turvallisuus   Lajin turvallisuus Icon_minitimeTi Helmi 02, 2010 10:59 am

Mä oon myös usein miettinyt tankoilun turvallisuutta. Mulla on aina ollut huonot nivelet ja esim. just polvipito ja cupid sattuu polviin sen verran, etten niitä edes viitti tehdä. Muutenkin oon koittanut kaikissa liikkeissä sen verran omaa kroppaa kuunnella, eli jos tuntuu "vääränlaista" kipua, en tee sitä liikettä. Kuitenki tarkoituksena olisi pitää kroppa kunnossa, eikä rikkoa sitä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Henna.C
Superman
Superman
Henna.C


Viestien lukumäärä : 889
Ikä : 37
Location : Oulu
Registration date : 09.01.2009

Lajin turvallisuus Empty
ViestiAihe: Vs: Lajin turvallisuus   Lajin turvallisuus Icon_minitimeTi Helmi 02, 2010 1:20 pm

Todellakin olen miettinyt, että mitä tankoilu aiheuttaa nivelille.. etenki ku mulla on muutenki niin löysät ja paskat nivelet - eritoten polvissa. No, en tee sellasia liikkeitä, mitkä tuntuu paskalta tai mietityttää..
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.henna-c.blogspot.com
Iina
Superman
Superman
Iina


Viestien lukumäärä : 2793
Ikä : 40
Location : Tampere
Registration date : 05.12.2007

Lajin turvallisuus Empty
ViestiAihe: Vs: Lajin turvallisuus   Lajin turvallisuus Icon_minitimeTi Helmi 02, 2010 1:43 pm

Hennu, siks se takajalan nilkka täytyy pitää koukussa niin ei tule vääntöä nivelsiteille... Edistyessä nilkan voi oikaista, mutta silloin pito tulee enemmän jo pohkeille kuin jalkaterälle. Tangolla seisonnasta tuli mieleen että ne kiinalaistyyppiset jalkapohjilla pidot ja kiipeämisessä, seisonnassa etujalan jalkapohjan laittaminen tangolle kyllä vääntää taas niitä nivelsiteitä ikävästi. Ettei ne opet siitä ihan vaan pelkän ulkonäön vuoksi nalkuta. Surprised (Vaikka näyttäähän se myös törkeältä jos ei kiinalainen tolppa ole alla.)
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.tankotanssi.fi
Razz
intermediate spinner
intermediate spinner
Razz


Viestien lukumäärä : 81
Ikä : 39
Location : Tampere
Registration date : 06.09.2009

Lajin turvallisuus Empty
ViestiAihe: Vs: Lajin turvallisuus   Lajin turvallisuus Icon_minitimeTi Helmi 02, 2010 10:19 pm

Tämä saattaa nyt on olla monille itsestäänselvyys, mutta pakko vielä lisätä että lihaskunnosta huolehtiminen ihan yleensä tekee hyvää tankoilijallekin. Eritoten jos on heikot/löysät nivelet, niin kyseistä niveltä tukevat ja liikuttavat lihakset kannattaa pitää hyvässä kunnossa. Vahvistuuhan osa lihaksista siinä tankoillessakin, mutta kannattaa kiinnittää huomio myös lihastasapainoon, eli lihakset kehon molemmilta puolilta yhtä vahvoiksi. Esim. heikkopolvisen kannattaa kiinnittää huomiota reisilihasten kuntoon ja polvien stabilaatioon. Vatsa- ja selkälihasten suhteesta onkin joskus aiemmin taidettu jo mainita jossain topicissa. Oiskohan ollut Iina(?) kun sanoi jotain siitä, että tankoilijoilla on usein vahvat vatsalihakset, mutta selkäpuoli saattaa olla heikompi, päinvastoin kuin useimmilla tavallisilla ihmisillä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Lajin turvallisuus Empty
ViestiAihe: Vs: Lajin turvallisuus   Lajin turvallisuus Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Lajin turvallisuus
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Spin around the pole :: Yleistä keskustelua Pole Dance asioista-
Siirry: