Spin around the pole
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Spin around the pole

Suomalainen forum kaikille tankotanssin ystäville. (Päästäksesi lukemaan ja kirjoittamaan kaikille aihealueille sinun on rekisteröitävä käyttäjätunnus itsellesi.)
 
PääsivuPääsivu  Harrastuspaikat  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 Pyörähdykset ja pahoinvointi...

Siirry alas 
+4
tankomau
Iina
-Hanna-
Misse
8 posters
KirjoittajaViesti
Misse
basic spinner
basic spinner



Viestien lukumäärä : 22
Registration date : 12.01.2010

Pyörähdykset ja pahoinvointi... Empty
ViestiAihe: Pyörähdykset ja pahoinvointi...   Pyörähdykset ja pahoinvointi... Icon_minitimeMa Maalis 01, 2010 1:22 am

Eikö teitä muita missään vaiheessa huimaa tai ala oksettaa kun pyöritte tangon ympärillä? Mulle lähes kaikki liikkeet tekee oikeesti tosi pahaa. Saan useesti tunninkin aikana jäädä kyykkyyn kyyhöttämään kun tekee niin pahaa - haluais vaan juosta vessaan puklaamaan. No

Mikä pahoinvointiin siis avuksi? Onko se vaan sellainen asia johonka ajanmyötä kroppa tottuu eikä enää tee niin pahaa?

Mulla on aina ollut autopahoinvointia enkä kauhean hanakasti ole mihinkään karuselleihin tai muihin pyöriviin juttuihin lähtenyt (ja pahaolohan siellä on tullut kun joskus on yrittänyt).

Olenko aivan toivoton tapaus ja kannattaisi pikaisesti vaihtaa lajia? Tnakoiluahan ei kai voi oikein harrastaa ilman pyöriviä liikkeitä? *joo, tyhmä kysymys, mutta kysympä silti* bom
Takaisin alkuun Siirry alas
-Hanna-
Superman
Superman
-Hanna-


Viestien lukumäärä : 947
Ikä : 42
Location : Helsinki
Registration date : 15.02.2008

Pyörähdykset ja pahoinvointi... Empty
ViestiAihe: Vs: Pyörähdykset ja pahoinvointi...   Pyörähdykset ja pahoinvointi... Icon_minitimeMa Maalis 01, 2010 8:11 am

Älä nyt vielä luovuta. Sulla taitaa luontaisesti olla taipumusta huimaukseen, mutta ehkäpä jos tasapainoelin saa vähän lisää ärsykkeitä se voi alkaa niitä ajan mittaa sietämään paremmin? Voisihan tuota lääkäriltäkin kysäistä että mitä mieltä on, onko jotain keinoja jolla voisit tuota helpottaa???

Auttaako muuten yhtään jos yrität pyöriessä ottaa jonkin kiintopisteen? Tangolla pyöriessä en oo tätä kyllä kokeillut, mutta balettiaikoina oli ihan elinehto sille että pysyi pyöriessä pystyssä. Surprised
Takaisin alkuun Siirry alas
Iina
Superman
Superman
Iina


Viestien lukumäärä : 2793
Ikä : 40
Location : Tampere
Registration date : 05.12.2007

Pyörähdykset ja pahoinvointi... Empty
ViestiAihe: Vs: Pyörähdykset ja pahoinvointi...   Pyörähdykset ja pahoinvointi... Icon_minitimeMa Maalis 01, 2010 10:51 am

Tangolla spottaaminen ei toimi samalla tavalla, kun ei pyöritä itsen ympäri vaan sen tangon ympäri. Itselläni on auttanut "horisontin" etsiminen jonkin verran, tanko on toinen visuaalinen apu - eli mun tasapainoaisti on melko lailla olematon, mutta mitä enemmän olen lajia harrastanut, sitä enemmän visuaalinen aisti paikkaa tasapainoaistin puutteita. Eli mikä tahansa pitkälle jatkuva horisontaalinen taso (lattiaraja, lavan raja, toimistopöytä) yhdistettynä tangon ylös-alas suuntaan ja sen hetkellinen tuijottaminen auttaa mun tasapainoaistia saamaan taas hännän päästä kiinni. Toinen mikä auttaa on oman kehon hyvä hahmotus.

Pyörimiseenkin kyllä ihan vain tottuu pikkuhiljaa. Oppii löytämään ne itselleen parhaat tavat löytää tasapaino. Toinen tosi tärkeä juttu on hidastaa vauhtia hieman ja opetella kontrolloimaan otettaan. Usein alussa kannattaa spinnit tehdä hieman hitaammin ja antaa keholle aikaa totutella. Eli jos homma lähtee heti hanskasta ja tulee huono, oksettava olo, on lajin parissa vaikea jatkaa. Jos kuitenkin tekee hieman hitaammin ja sen oman sietokyvyn rajoissa alkaa myös se tasapainoaisti kehittyä nopeammin.

Kyllä tankoiluakin voi harrastaa ilman pyöriviä liikkeitä, mutta ottaahan se todella paljon lajista pois.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.tankotanssi.fi
tankomau
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only
tankomau


Viestien lukumäärä : 412
Ikä : 41
Location : Helsinki
Registration date : 08.02.2009

Pyörähdykset ja pahoinvointi... Empty
ViestiAihe: Vs: Pyörähdykset ja pahoinvointi...   Pyörähdykset ja pahoinvointi... Icon_minitimeMa Maalis 01, 2010 2:00 pm

Mä oon nyt tässä joku puoltoista vuotta harrastanu ja edelleen menee pää niin sekasin spinneistä että en voi tehdä kun pari, puhumattakaan pyörivästä tangosta.. pale MUTTA eipä se kauheesti mun tankoilua oo haitannu, kun en muutenkaan spinneistä niin välitä.

cat
Takaisin alkuun Siirry alas
http://miaudesign.spreadshirt.net
Iina
Superman
Superman
Iina


Viestien lukumäärä : 2793
Ikä : 40
Location : Tampere
Registration date : 05.12.2007

Pyörähdykset ja pahoinvointi... Empty
ViestiAihe: Vs: Pyörähdykset ja pahoinvointi...   Pyörähdykset ja pahoinvointi... Icon_minitimeMa Maalis 01, 2010 6:02 pm

Mulla tulee edelleen huono olo selän ojennuksista ja leuanvedoista kuntosalilla... Mut tankoiluun oon jo tottunut ja spinnykin menee, kunhan ei liian lujaa Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.tankotanssi.fi
Mortianna
Superman
Superman
Mortianna


Viestien lukumäärä : 1498
Ikä : 34
Location : Hellsinki
Registration date : 28.07.2009

Pyörähdykset ja pahoinvointi... Empty
ViestiAihe: Vs: Pyörähdykset ja pahoinvointi...   Pyörähdykset ja pahoinvointi... Icon_minitimeMa Maalis 01, 2010 8:16 pm

No, jos vaikka pyörisit hiljempaa? Very Happy Tää nyt voi olla aika dummy ohje, mutta kyllä mua ainakin huippaa jos vedän hirrveetä vaihtia tangon ympäri. Lisäksi kannattaa pyöriä tasasesti molempiin suuntiin.

Mulla tuli aluksi huono olo kun vietin aikaani pää alaspäin. Se meni aika pian ohi kun kunto ihan pikkasen koheni. Yleensä invertissäkin mulla on ikään kuin naama kattoon päin. Jos kuitenkin lasken pään niin että naama on lattiaan, että oon ihan kunnolla ylös alasin, niin se tuntuu ikävältä. Tai jos ei se, niin viimeistään sitten kun nostan pään. Se pyörryttää. Ja ottaa mahasta!
Takaisin alkuun Siirry alas
Henna.C
Superman
Superman
Henna.C


Viestien lukumäärä : 889
Ikä : 37
Location : Oulu
Registration date : 09.01.2009

Pyörähdykset ja pahoinvointi... Empty
ViestiAihe: Vs: Pyörähdykset ja pahoinvointi...   Pyörähdykset ja pahoinvointi... Icon_minitimeTi Maalis 02, 2010 10:39 am

Muistan ku harrastusta aloittaessani oli vähän paha olo spinnatessa jne., mutta jotenki kroppa tottui siihen. Sama päti myös Jujutsuun. Ukemit teki alussa vähän pahaa, mutta niihinkin tottu.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.henna-c.blogspot.com
Misse
basic spinner
basic spinner



Viestien lukumäärä : 22
Registration date : 12.01.2010

Pyörähdykset ja pahoinvointi... Empty
ViestiAihe: Vs: Pyörähdykset ja pahoinvointi...   Pyörähdykset ja pahoinvointi... Icon_minitimeTi Maalis 02, 2010 2:45 pm

Kiitokset näistä vastauksista! Ehkäpä omakin kroppani sitten joku päivä tottuu pyörimään tangon ympäri. Täytyy vaan jatkaa harjoittelua ja ottaa vähän rauhallisemin kun tekee temppuja. Jostain syystä olen nyt viime aikoina treenannut aika nopea tempoisen musiikin tahdissa, joten pyöriminenkin on sitten jokseenkin nopeampaa kuin "tavallisesti". Mutta palataan takaisin hitaisiin liikkeisiin ja lähdetään sieltä liikkeelle.

Kiitoksia vinkeistä! I love you
Takaisin alkuun Siirry alas
tasuni
Superman
Superman
tasuni


Viestien lukumäärä : 1994
Ikä : 50
Location : Helsinki
Registration date : 07.12.2007

Pyörähdykset ja pahoinvointi... Empty
ViestiAihe: Vs: Pyörähdykset ja pahoinvointi...   Pyörähdykset ja pahoinvointi... Icon_minitimeMa Maalis 08, 2010 3:47 pm

Mua oksetti niin paljon alkuaikoina että en ymmärrä miten oikein pystyin tunnit loppuun olemaan. Meidän treenisalissa tosin ei ollut mitään ilmanvaihtoa, ja tankojen putsaukseen käytettiin karmeasti haisevaa "metho"-nimistä litkua. Tankoja ei saanut staattisiksi, ja tunnit vielä ihan täpötäynnä, eikä ovea saanut avata ettei pilates-porukat hermostu metelistä. Siinäpä resepti niin hirveään kuvotukseen että vieläkin muistan sen. Välillä kävin vessassa hengittämässä ja takaisin tullessa tunkkainen ilma suorastaan löi vastaan. Ja ei kun pyörimään.

Raikkaassa ilmassa kotona oli paljon helpompaa, mutta eniten auttaa aika. Pahoinvointi meni aika hyvin jo pois mutta sitten Suomeen saavuttuani jouduin vuoden opettelemaan staattisella tanssimista ja sitten kun viime syksynä aloitettiin taas spinnyn käyttö, pahoinvointi tuli takaisin, lievempänä mutta selvästi. Mutta nyt se on mennyt pois jo 90%. Enää oksettaa vain täysin piippuun vedettyjen kakstuntisten spinnytreenien jälkeen.

Joten tsemppiä, vuoden parin päästä homma on hallussa!
Takaisin alkuun Siirry alas
enbou666
basic inverter
basic inverter



Viestien lukumäärä : 43
Ikä : 35
Location : Pori
Registration date : 14.04.2013

Pyörähdykset ja pahoinvointi... Empty
ViestiAihe: Vs: Pyörähdykset ja pahoinvointi...   Pyörähdykset ja pahoinvointi... Icon_minitimeLa Kesä 08, 2013 4:11 pm

täällä myös matkapahoinvoinnista kärsivä tankoilija!

mun nuppi menee ihan sekaisin jos katson alaspäin spinnatessa, kannattaa ottaa katse eteenpäin ja valkata joku kiintopiste. ja sitte tietysti vaihtaa välillä suuntaa kun pyörii! tulee sitte samalla reenattua sitä "huonompaa" puolta Wink
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Pyörähdykset ja pahoinvointi... Empty
ViestiAihe: Vs: Pyörähdykset ja pahoinvointi...   Pyörähdykset ja pahoinvointi... Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Pyörähdykset ja pahoinvointi...
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Spin around the pole :: Tankotemput ja pyörähdykset-
Siirry: