| Urheiluvammat | |
|
+118laurus Cristine16 ollu nita OonaK hiekkis Malin W_devil hheidii minorvok mujuvaa iitaliina Paprika eika Tazze BLAAAAACK Neneth Polecat zayah AnskuN SaMaJA marraskuu Päivi lilith84 yonski Caralee Tiiku Tiu Nexu iku69 Mortianna hpl erika Retu sonkos Manares Vekexxx Nepu Pandakarhu shadow87 maya.s Elegia Martta Goldie Herkkupurkki Unya annakatariina jolla SusannaR Nahkis pineapple Jenni H Ivanka salama Farang liisan neitinopsa nasu Inila Nina Ewy Lotta. Jutta Johanna Marie Eeva angela karti LaraK Em Kay Hiirenvirna Zahrain piija tiko Olgimax FemmeFatale Hennu/Henriikka downthepole Maris^ hemuliini Razz Dahlia D. maimiau Iiris wilmiina Jenni Sonja tankomau sluippa Ish christina vesi Foxmagon papaija Henna.C Kati Samira merqus celya pikkukissa Carnivora Lissuwursti kajakki Cherrie annukka Ashta JonnaK miukattus -Hanna- Kirsi Miia Sanni nekuliini Kat Da Nanna H. AdminSusie tasuni Iina 122 posters |
|
Kirjoittaja | Viesti |
---|
Ivanka hangin in pole with one leg only
Viestien lukumäärä : 221 Location : Helsinki Registration date : 17.08.2010
| Aihe: Vs: Urheiluvammat To Maalis 29, 2012 10:37 pm | |
| ^ Samaisesta aiheesta on keskusteltu tässä ketjussa jo aiemmin, kannattaa lueskella vanhempia postauksia. Itse arvelisin, että se on vaan siitä heikkoudesta ja rasituksesta, menee ajan kanssa ohi kunhan tekee varovasti ja antaa käsille lepoakin. Mulla oli tuota kipuilua alussa aloittaessani tankoilun ja hetken aikaa tässä ihan vähän aika sitten, kun taas opettelin vaikeampia temppuja. Molemmilla kerroilla meni ohi lopulta. | |
|
| |
Polecat intermediate spinner
Viestien lukumäärä : 92 Ikä : 37 Location : Helsinki Registration date : 23.11.2009
| Aihe: Vs: Urheiluvammat Ma Huhti 09, 2012 8:55 pm | |
| Nyt kiukuttaa niin paljon, että on pakko avautua. Mikä siinä on, että kun yksi asia alkaa mennä huonosti, kaikki muukin menee? Kolmisen viikkoa sitten revähti invertoidessa takareisi. Pidin pari viikkoa taukoa tangolta ja jumppasin jalkaa kevyesti. Viikko sitten menin tunnille, joka sujui pienestä jäykkyydestä huolimatta siedettävästi. Kuitenkin lopputunnista takanojassa alkoi pohkeesta vetää suonta ja ensimmäistä kertaa joutui säikähtämään kunnolla, että nytkö sitä tullaan pää alaspäin maahan. Onneksi selvisin säikähdyksellä. Nyt sitten sattuu olkapäähän. Tankoilin viimeksi eilen eikä silloin ollut mitään ongelmaa. Tänään puolison kanssa painimisen jälkeen totesin, että nyt sattuu. Ja kipu jatkunut koko päivän. Särkylääkkeitä ei kämpässä ole, joten päätin juoda oluen josko vaikka saisi unta. Ja kaiken tän lisäksi käsien hikoaminen pistää vihaksi. Kun ei pysty edes perusjuttuja tekemään ilman että valahtaa tangolta alas. Argh!
Miksei sitä vaan vois olla joku superihminen, joka ei mene rikki? Eikä hikoile.
Viimeinen muokkaaja, Polecat pvm Ke Huhti 11, 2012 2:25 pm, muokattu 1 kertaa | |
|
| |
Jenni H intermediate inverter
Viestien lukumäärä : 155 Ikä : 32 Location : Helsinki Registration date : 20.02.2011
| Aihe: Vs: Urheiluvammat Ma Huhti 09, 2012 10:43 pm | |
| No käsien hikoiluun auttaa Mammuti (nestemäien magnesium). Pysyy. Varmasti. http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=18152&nimi=Mammut+Liquid+Chalk | |
|
| |
Unya hangin in pole with one leg only
Viestien lukumäärä : 372 Ikä : 39 Location : Helsinki Registration date : 09.03.2011
| Aihe: Vs: Urheiluvammat Ti Huhti 10, 2012 6:47 am | |
| Komppaan Jenni H:ta, mammutti on ihan mahtavaa! | |
|
| |
Polecat intermediate spinner
Viestien lukumäärä : 92 Ikä : 37 Location : Helsinki Registration date : 23.11.2009
| Aihe: Vs: Urheiluvammat Ti Huhti 10, 2012 7:13 am | |
| Kiitoksia vinkistä! Postimiehen pitäis tässä pian tuoda purnukka Tite Gripiä, katsotaan millainen tulevaisuus meillä on yhdessä. Jos sitä ei ole, täytyy ehkä testata mammuttia.
Eilinen kiukku on hieman laantunut kun olkapäätäkään ei enää särje niin paljon [kiitos unen ja koulun särkylääkevaraston]. Harmittaa kyllä kun ei treenaamaan pääse. | |
|
| |
Neneth intermediate inverter
Viestien lukumäärä : 131 Location : Espoo Registration date : 03.11.2011
| Aihe: Vs: Urheiluvammat Ti Huhti 10, 2012 7:14 am | |
| Mulla on käytössä Beal:n nestemäinen mankka, joka toimii myöski! Ostanu joskus kiipeilykäyttöön, mut näyttää sopivan tähänki lajiin | |
|
| |
Ish Superman
Viestien lukumäärä : 2611 Location : SEINÄJOKI Registration date : 10.11.2008
| Aihe: Vs: Urheiluvammat Pe Huhti 13, 2012 9:15 pm | |
| ...mun pakaralle on tapahtunu jotain outoa...istues kun paino sillä puolella juilii . | |
|
| |
BLAAAAACK intermediate inverter
Viestien lukumäärä : 182 Ikä : 32 Location : Tampere Registration date : 13.12.2011
| Aihe: Vs: Urheiluvammat Pe Huhti 13, 2012 11:18 pm | |
| - Jenni H kirjoitti:
- No käsien hikoiluun auttaa Mammuti (nestemäien magnesium). Pysyy. Varmasti. http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=18152&nimi=Mammut+Liquid+Chalk
Pysyykö kaikilla tangoilla? Itellä tuo Xpert kromi, ja nyt kyllä ketuttaa kun ei pysty comboja harjotteleen kun hikoilee kuin sika | |
|
| |
iku69 Superman
Viestien lukumäärä : 845 Location : Tornio Registration date : 27.01.2011
| Aihe: Vs: Urheiluvammat La Huhti 14, 2012 8:51 pm | |
| polecat, Suonenvetoon auttaa sisäisesti mangnesium tapletit ja vettä täytyisi juoda riittävästi päivässä eli 5 lasia n. litra ja 10 lasia 2 litraa suositus kait on tuo lähemmäs kaksilitraaa... Jos harrastat venyyttelyitä esimerkiksi , silloin tulisi juoda runsaasti vettä. Samoin ku reennaa kulutat nestettä, niin juo myös paljon. Olut juttu hiukan nauratti. Tite gripp auttaa minulla toooosi hyvin, mut mulla on tosi pitävä messinkinen tanko. Ja sit alkoholia jos nauttii niin taas lisää vettä, et silleen suonenveosta piäsee..... Ite tein eilen reenien jälkeen mokan, Rahkaa, hmmmm.... ei ole marjoja tai pilttiä kotona, siitäpä idea laitan minttujäätelöä ja öööö jäiskässä on vielä hamppuprteiinia, ja tehosekoittimeen, ja ku perjantai niin loraus skumppaa sekaan varmaan hyää. NO HYI VITTU KAMALAN MAKUISTA MINUN PROTSKUT SIINÄ JA VIELÄ MENI PÄÄHÄN mitä ihmettä mie ajattelin, no mullehan menee päähän jo ku joku hönkäsee alkoholia mut kokeilkaa ihmeessä yllätytte, joo positiivisesti | |
|
| |
Jenni H intermediate inverter
Viestien lukumäärä : 155 Ikä : 32 Location : Helsinki Registration date : 20.02.2011
| |
| |
Viestien lukumäärä : 182 Ikä : 32 Location : Tampere Registration date : 13.12.2011
| Aihe: Vs: Urheiluvammat To Huhti 26, 2012 6:27 pm | |
| Hei auttakaa nyt naista hädässä, mä en enää tiedä mitä tehdä! :/
Nyt on ilmennyt (uusi) ongelma kehossa tankoilun suhteen; kummatkin ranteet on todella kipeet, enkä kykene tankoilemaan lainkaan! Ranteet on kipeät siksi, koska nukun vatsallani ja tykkään pitää ranteita sisäänpäin käännettynä, niin että ne vääntyy ihan kunnolla. Pyrin aina menemään nukkumaan niin, etten olisi vatsallani ja tunkisi ranteita taas ikävään asentoon, mutta herään aamuisin siitä samasta ikävästä asennosta, mikä sattuu ranteisiin ihan sairaasti. Mä en tajua, ennen ei ranteet oo laittaneet vastaan, mutta nyt Voltaren Emulgel on paras kaverini kipuihin.
Uskallanko mennä tangolle, koska kivut ei lähde, mutta toisaalta niihin särkee jo pelkästään silloin kun ovat levossa. Yritin yksi päivä olla, mutta naksahteli tosi ikävästi ja lopulta naksahti niin kovaa että piti lopettaa. Naksun luonnostani ihan hirveästi, polvet ja lonkat varsinkin paukkuu jo pelkästään sohvalta noustessa, mutta nyt kyllä sattui. Lääkäri ei osannut sanoa muuta kuin että "lepoa". >8/
Eilen luulin että oli ilmarinta kun taas sattuu vasemmalle puolelle keuhkoon, mutta taitaa johtua vaan eilisen treenimäärästä. Kun ei voi tankoilla niin kävellään ja pyöräillään sitten!
Onko kellään kokemuksia näistä ranteista? Olisiko muita hyviä lämmittelykeinoja kuin pyörittely kumpaankin suuntaan? | |
|
| |
Tazze intermediate inverter
Viestien lukumäärä : 116 Ikä : 41 Location : Helsinki Registration date : 21.10.2009
| Aihe: Vs: Urheiluvammat Pe Huhti 27, 2012 9:52 am | |
| Mulla hajos tankoilun kanssa ranteet ja puol vuotta sitten niitä parantelin ilman tankoa lääkärin käskystä ja 3kk jälkeen en vielä ees voinut haaveilla tangosta kun pelkkä palomies sai mut itkemään.
Itse niitä parantelin levolla ja sitten pidin aluksi ranne tukia (ostin apteekista sellasen ihan perintesen rannetuen) ja sitten kylmä käärettä kun oli pahasti kipee. Sit kun alko ranteet olee paremmat pidin vaan öisin rannetukia kun itse aina kanssa väännään ranteet rullalle nukkuessa. Tuet esti tuon väärään asentoon vääntämisen yön aikana.
Nyt ranteet toimii mutta huomaa heti jos tekee jotain vähänkin rankempaa ranteilla. Tosin olen jo muutamia kertoja pystynyt harjottelemaan käsillä seisontaa saamatta ranteita kipeäksi eli parempaan suuntaan mennään. | |
|
| |
hpl intermediate inverter
Viestien lukumäärä : 139 Ikä : 37 Location : Tornio Registration date : 17.10.2011
| Aihe: Vs: Urheiluvammat Pe Huhti 27, 2012 12:43 pm | |
| Jaah, osittainen kohtalotoveri, mulla tilanne ei ole äitynyt vielä nuin pahaksi, yksi aamu kyllä kun heräsin, tajusin että olen nukkunut oikean ranteeni päällä, jossain tosi erikoisessa asennossa, rannetta ei voinut taivuttaa ylös, ei alas eikä sivulle ilman että olis särkeny aivan jumalattomasti, mulla tuo kipuilu meni onneksi ohi kun annoin sen olla ja venyttelin rannetta nätisti. Mutta lepo on varmaan paras lääke ja kevyt venytys, nuo rannetuet kannattaa tieten hommata, jos se vähentäis oireita. Kuuntelet kuitenki kroppaasti, totaalisessa treenikiellossa ei tarvi olla, voihan nuita ranteita vahvistaa esim. power ball:illä yms. | |
|
| |
Ish Superman
Viestien lukumäärä : 2611 Location : SEINÄJOKI Registration date : 10.11.2008
| Aihe: Vs: Urheiluvammat Pe Huhti 27, 2012 12:49 pm | |
| tuttu juttu, just eilen aamulla heräsin kun olin vääntäny käsivarren taas vinksinvonksin ja meni kymmenen minuuttia et sain sen veren kiertämään. Toi ei ollu ees paha, joskus herään keskellä yötä siihen jumalattomaan kipuun kun kämmen ja ranne kaksinkerroin. oikein mukavaa. Hain terveyskeskuksesta lainaan pariks viikoks kans noi rannetuet ja sillä sain kivut pois ja vähenemään ton runnomisen. Nyt teen sitä yleensä jos stressiä tai levoton. | |
|
| |
eika intermediate inverter
Viestien lukumäärä : 194 Location : Lahti Registration date : 07.05.2009
| Aihe: Vs: Urheiluvammat Pe Huhti 27, 2012 4:17 pm | |
| Mä suosittelen yöks rannetukia. Nukun kans ajoittain kädet rullalla ja noista on ollu suuri apu. Ihan oikeita rannetukia mulla ei kyllä ole, kääräsen ideaalisiteet ranteisiin. Toimii hyvin, vaikka aluks joutukin opettelemaan miten ne kannattaa ranteisiin kieputtaa. Vahvistaminen varmaan auttaa kanssa. Mun ainakin pitäis, mut on jotenki toi jumppaaminen jääny... | |
|
| |
| Aihe: Vs: Urheiluvammat Pe Huhti 27, 2012 5:57 pm | |
| Nyt vaikutti jo paremmalta, kokeilin ayshaa twisted gripillä jopa ilman suurempia kipuja, mutta nyt vähän särkee... Pitää harkita noita rannetukia, mulla vaan on paha tapa yöllä repiä kaikki käsistä pois. Heräsin joskus sängystä niin että olin viskonut kaikki tyynyt, peitot ja aluslakanat lattialle. Onneksi ei ollut avomiestä silloin, olisi varmaan lentänyt tavaroiden mukana | |
|
| |
SaMaJA basic spinner
Viestien lukumäärä : 28 Ikä : 38 Location : Helsinki Registration date : 23.08.2011
| Aihe: Vs: Urheiluvammat Su Huhti 29, 2012 12:48 am | |
| Jahas, olen sitten hajottanut käteni tankoillessa. 2kk kausikortin hommattuani on tuulut sitten oikeasti treenattuakin paljon, niin nyt on sitten kyynär- tai värttinäluut niin kipeinä, etten voi laittaa painoa käsille (paskempi homma tankoilua ajatellen). Särky ja tykytys on ihan kauhea ja kipu vihlova painon ollessa käsillä. Tänään tuli tehtyä vähän tankotreeniä ja meinasin tippua alas, kun tein layoutia niin, että alakäsi oli tukena ja yläkäsi taakse ojennettuna. Huuto pääsi, kun sattui niin paljon. Varmaan jollakin muullakin on tätä ollut? Meneekö ohi itsekseen? Oon nyt hinkannut vuorotellen kylmägeeliä ja voltarenia käsiin, mutta särkylääkekuuria en haluaisi syödä, kun tällä hetkellä on 10pv antibiootit menossa. Huomenna pitäisi pystyä vähän treenaamaan kotona ja keskiviikkona olisi sitten tekniikkatunti. Tiistain spinnitunti ja ke + to tekniikkatunnit aiheutti sen, etten meinannut päästä torstain tunnin jälkeen kotiin, kun avaimen kiertäminen kotioven lukossa sattui niin saatanasti. | |
|
| |
papaija hangin in pole with one leg only
Viestien lukumäärä : 361 Ikä : 35 Registration date : 14.09.2008
| Aihe: Vs: Urheiluvammat Su Huhti 29, 2012 11:09 am | |
| ^ Kuulostaa rasitusvammalta, eikä sellainen mene ohi, jos samaa rasitusta jatkaa.. Eli lepoa vaan kehiin, niin inhottavalta kuin se kuulostaisikin. Aika hyvä nyrkkisääntö on, että jos jokin sattuu tai aiheuttaa kipuja jälkeenpäin, älä tee sitä! Sitten kun ei ole enää kipuja, aloittaa tarpeeksi kevyesti, esimerkiksi kehittämällä ranteiden linjoja ihan peruspidoissa. Ja nyt ihan suoraan sanottuna, kevyesti ranteiden kannalta ei todellakaan tarkoita twisted grip ayshaa!
Tiedän, että tankoilussa haluaisi kehittyä mahdollisimman nopeasti. Kipujen kohdalla kannattaisi kuitenkin laittaa jäitä hattuun ja kuunnella omaa kehoaan. Oon ite joutunu pitämään yli puolen vuoden tauon tankoilusta nimenomaan käden rasittumisen takia, eikä se vieläkään parin vuoden jälkeen ole täysin kunnossa ( ts. kipuilee välillä). Siksi tää keskustelu kuulostaa mun korviin aika pahalta, en nimittäin itse osannut lopettaa rasittamista ajoissa.. | |
|
| |
SaMaJA basic spinner
Viestien lukumäärä : 28 Ikä : 38 Location : Helsinki Registration date : 23.08.2011
| Aihe: Vs: Urheiluvammat Su Huhti 29, 2012 11:26 am | |
| ^ Jeps, rasitusvamma varmaankin. Varasin kumminkin huomiselle ajan osteopaatille, joka saa tsekata nuo. Työpaikan sairaskassa kustantaa tuostakin 70%, niin ei jää verota omaa lompsaa kamalasti. Tosiaan kyynärluun yläosaan säteilee tuo kipu ja eilisen treeni tykyttää edelleen kipeästi, joten buranakuurilla ja kylmähoidolla mennään. Ranteet on onneksi ihan fine ja vanhat rasitusvammat ei oo tankoillessa alkanut oireilemaan. Tuo kyynärluun yläosan kipuilu on ihan uus vaiva. Tänään on treeniä kotona edessä, mutta onneks treenikaveri voi lämmittää tangon (meikän kromitanko kyllä lämpiää kuumaksi jo hipaisusta ) ja itse voi sitten kokeilla käsille iisimpiä juttuja. Toivon mukaan osteopatia ja tekniikkatuntitauko jeesaa. Spinnitunnit peruin suosiolla seuraavilta viikoilta ja ymppäsin niiden sijaan lihaskunto/venytelyjä ja balettia. | |
|
| |
SaMaJA basic spinner
| Aihe: Vs: Urheiluvammat Ma Huhti 30, 2012 11:21 am | |
| Osteopaatilla käyty ja eikä yhtään liian aikaisin. Kädet oli kuulemma aika karseassa kunnossa, joten niitä vatvottiin ja veivattiin auki. Nyt joutuu sitten olemaan torstaihin saakka kirkkaanpinkit kinesioteipit kyynärpäistä ranteisiin asti. Pinkit teippilonkerot on vapun kuumin asuste! Osteopaatti yritti laittaa liikuntatauolle, mutta ymmärsi kyllä, kun mainitsin kausikortistani. Mutta jos loppuviikosta ottaa yhden tekniikkatunnin ja muuten veivaa muuta, niin hyvin lepää kädet. Perjantaina on sitten uusintakierros osteopaatilla ja siihen asti popsitaan buranaa ja kylmätään kädet 4krt päivässä. | |
|
| |
Herkkupurkki hangin in pole with one leg only
Viestien lukumäärä : 331 Ikä : 49 Location : Helsinki Registration date : 13.06.2010
| Aihe: Vs: Urheiluvammat Ma Huhti 30, 2012 2:56 pm | |
| Kausikortteihinhan saa taukoa jos sairastumisen takia tulee paussi. Kannattaa kysyy.
Ei ehkä oo kovin järkevää lähtee ranteitaan tuhoomaan jos niihin kerta sattuu ja osteopaattikin niin sanoo. | |
|
| |
Paprika intermediate spinner
Viestien lukumäärä : 65 Ikä : 38 Registration date : 28.03.2011
| Aihe: Vs: Urheiluvammat Su Toukokuu 06, 2012 1:42 pm | |
| Hauiksen pitkän jänteen tulehdusOnko kenelläkään muulla kokemusta kyseisestä vaivasta. Viime vuoden puolella minulla todettiin hauiksen pitkän jänteen tulehdus, seurauksena oli parin kuukauden lepo ja useampi särkylääkekuuri. Käsi ei parantumisen jälkeen vaivannut muutamaan kuukauteen mutta nyt sitä on taas alkanut särkeä Kipu on pahinta illalla nukkumaan mennessä ja aamulla herätessä. Täyttä myrkkyä sille on kaikenlaiset vipunostot. Jos joku tietää hyviä neuvoja miten tuota kannattaa hoitaa ja ennen kaikkea ehkäistä niin pliis jakakaa tietonne kanssani! Lääkäriin en ihan vielä mene, jos vanhat merkit paikkansa pitävät niin lähden sieltä panacod- respan kanssa ja niitä onneksi vielä kaapista löytyy. En prkl kestä jos taas joudun olemaan ilman liikuntaa pitkän aikaa | |
|
| |
| Aihe: Vs: Urheiluvammat Ma Toukokuu 07, 2012 11:45 pm | |
| - SaMaJA kirjoitti:
- Osteopaatilla käyty ja eikä yhtään liian aikaisin. Kädet oli kuulemma aika karseassa kunnossa, joten niitä vatvottiin ja veivattiin auki. Nyt joutuu sitten olemaan torstaihin saakka kirkkaanpinkit kinesioteipit kyynärpäistä ranteisiin asti. Pinkit teippilonkerot on vapun kuumin asuste! Osteopaatti yritti laittaa liikuntatauolle, mutta ymmärsi kyllä, kun mainitsin kausikortistani. Mutta jos loppuviikosta ottaa yhden tekniikkatunnin ja muuten veivaa muuta, niin hyvin lepää kädet. Perjantaina on sitten uusintakierros osteopaatilla ja siihen asti popsitaan buranaa ja kylmätään kädet 4krt päivässä.
Päätin juuri varata ajan kinesioteippaukseen noitten ranteiden ja nilkan takia, saisi jotain tolkkua tähän hommaan. Lievittikö kivut heti kun sait teipit tueksi? Mietin että tukisiko ne sitten näitä mun vänkyräranteita öisin, kun rullaan ne aina mutkalle.. | |
|
| |
iitaliina intermediate inverter
Viestien lukumäärä : 158 Ikä : 33 Location : Vaasa Registration date : 04.02.2012
| Aihe: Vs: Urheiluvammat Ti Toukokuu 08, 2012 12:58 am | |
| kertokaas nyt hölmölle että mikä toi kinesioteippaus on? | |
|
| |
| Aihe: Vs: Urheiluvammat Ti Toukokuu 08, 2012 1:34 pm | |
| Googlettamalla löytyy paljon tietoa, mutta itse olen käsittänyt asian niin, että kipeään kohtana laitetaan tälläistä teippiä, mikä auttaa kipuihin ja edesauttaa sitä, että liikerata pysyy oikeana. Myös lisää liikkuvuutta ja voimaa, näin ainakin muistan lukeneeni. Tuossa on kuvaa vähän. Erilaisiin kiputiloihin saa hakea apua, itsellä tosiaan varmaankin nilkka, kummatkin ranteet ja selkä teipataan. Upeat rusketusrajat varmaan jää, onneks niitä pidetään vaan 1-2 viikkoa Mutta urheiljat kuulemma suosii näitä, hyvä sanoa itseään urheilijaksi kun saa teippiä ihoon.. Haha Monet on tätä tekniikkaa kehunut, kaiketi siellä taustalla on paljon muutakin tekijää kun tukemista tms. Joku asiantuntevampi voi varmaan valottaa, kohta saankin itse tarkan selityksen mihin kinesiota käytetään! Vähän jännittää! Edit. Nappasin tämän kinesioteippaus.fi sivulta: "Kinesioteippausta käytetään yleisimmin lievittämään kipua, lisäämään nivelliikkuvuutta, ohjaamaan liikettä tai kehon käyttöä, kohentamaan asentotuntoa sekä optimoimaan lihastoimintaa. Lisäksi kinesioteipin avulla voidaan vaikuttaa liikkeen laatuun ja rytmiin, ohjata niveltä toimimaan mekaanisesti oikein tai tarvittaessa tukea niveltä. Myös erilaiset turvotustilat voivat olla otollisia kinesioteippauskohtaita. Kinesioteippaus on luonteeltaan sensorinen teippaus ja sen vaikutus perustuu pääsääntöisesti proprioseptiikkaan ja teipin avulla tehtäviin kevyisiin kudosten siirtoihin. Kinesioteippausta voidaan käyttää esimerkiksi terapeuttisen harjoittelun tukena ja yhtenä fysioterapeuttisena keinona kuntoutuksen osana. Kinesioteippauksen perustekijöitä: - Teippaus lihastoiminnan normalisoimiseksi tai optimoimiseksi faskiarakenteen kautta - Teipissä tai teipattavalla alueella (teipattavissa kudoksissa/rakenteissa) tietyn asteisen venytyksen käyttäminen, jotta saadaan lievitettyä ihonalaista painetta, luotua tilaa ihon alle ja saadaan haluttu vaikutus kudostoimintaan - Faskiarakenteeseen vaikuttaminen kudosten siirtojen avulla - Tilan tekeminen ihon alle verenkierron ja imunestevirtauksen (lymfa) kohentamiseksi - Niveltoiminnan ja asennon mekaanisempi ohjaaminen ja muistuttaminen voimakkaampien tekniikoiden avulla - Kivun lievittäminen paikallisesti kipukohdan ja laajemmin kivun aiheuttajan mukaisesti - Teippien käyttäminen eri tekniikoilla sekä teipattavan kohteen mukaan valituissa erityisissä muodoissa Kinesioteippauksen vaikutuksia voivat olla esimerkiksi: - Kivun lievittyminen - Nivelliikkuvuuden lisääntyminen - Kehontuntemuksen lisääntyminen - Asennonhallinnan kohentuminen - Lihastoiminnan parempi kohdistuminen - Verenkierron ja imunestevirtauksen (lymfa) vilkastuminen - Fibroottisen kudoksen pehmeneminen - Nivelmekaniikan paraneminen - Liikemallin normalisoituminen - Liikehallinnan kohentuminen - Niveltuen lisääntyminen ja haitallisten liikesuuntien välttäminen (esim. subluksaatio) - Lihastoiminnan normalisoituminen" Lähde: kinesioteippaus.fi/vaikutukset | |
|
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: Urheiluvammat | |
| |
|
| |
| Urheiluvammat | |
|