Spin around the pole
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Spin around the pole

Suomalainen forum kaikille tankotanssin ystäville. (Päästäksesi lukemaan ja kirjoittamaan kaikille aihealueille sinun on rekisteröitävä käyttäjätunnus itsellesi.)
 
PääsivuPääsivu  Harrastuspaikat  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 koreografiasta

Siirry alas 
5 posters
KirjoittajaViesti
christina
basic spinner
basic spinner
christina


Viestien lukumäärä : 19
Ikä : 35
Location : Jyväskylä
Registration date : 25.05.2008

koreografiasta Empty
ViestiAihe: koreografiasta   koreografiasta Icon_minitimeSu Kesä 14, 2009 9:09 pm

Milloin teitte/oletteko tehnyt johonkin biisin oman koreografian?? Kuinka kauan harrastitte lajia ennen sitä?

Uteliaisuuttani kysyn kun itse on tullut lähinnä nyt treenattua yksittäisiä liikkeitä, tai vapaasti yhdistellen..

Muutenkin olis hauska keskustella aiheesta, en huomannut että tällä otsikolla olisi ollut vielä aihetta?
Takaisin alkuun Siirry alas
tasuni
Superman
Superman
tasuni


Viestien lukumäärä : 1994
Ikä : 50
Location : Helsinki
Registration date : 07.12.2007

koreografiasta Empty
ViestiAihe: Vs: koreografiasta   koreografiasta Icon_minitimeMa Kesä 15, 2009 10:47 am

Minä rupesin tekemään koreografioita pari vuotta harrastettuani kun aloin vetää tunteja. Taustalla on jonkin verran latino- ja afrokuubalaistanssien harrastusta joka auttoi. Syitä koreoiden tekoon minulla oli useita: halusin pitää hauskaa ja tanssia musiikin tahtiin; halusin oppia käyttämään vaivalla treenattuja komboja käytännössä ja yhdistää niitä toisiinsa luontevasti; halusin aerobista treeniä; halusin yhdistää tanssia ja akrobatiaa siten miten minusta itsestäni on luontevaa ja hauskaa; kaikkiin harrastamiini tanssilajeihin (myös tankoiluun, Australiassa) on aina kuulunut koreografioiden tanssiminen - mitä on tanssi ilman koreoita?

Minusta omaksi iloksi tehtävien koreoiden suhteen ei pidä olla liian itsekriittinen. On eri asia tehdä oikeaa esitystä jonnekin julkisuuteen. Siinäkin minun mielestäni oleellisin asia on yleisön kiinnostuksen vangitseminen persoonallisuudella ja energisyydellä eikä hienoimpien temppujen osaaminen (yleisö ei yleensä edes ymmärrä, mitkä temput ovat vaikeita: RTP:n kevätjuhlassa parhaat aplodit tavalliselta yleisöltä sai jälleen kerran takanoja, kun taas handspringit ja suorakulmat saivat aplodeja vain lajin harrastajilta Very Happy ).

Kisaesitykset ovat sitten taas kolmas kategoria, ja niissä täytyy tietenkin myös esittää vaikeimmat ja hienoimmat temput.

Näin subjektiivisia kommentteja tänään!
Takaisin alkuun Siirry alas
Iina
Superman
Superman
Iina


Viestien lukumäärä : 2793
Ikä : 40
Location : Tampere
Registration date : 05.12.2007

koreografiasta Empty
ViestiAihe: Vs: koreografiasta   koreografiasta Icon_minitimeMa Kesä 15, 2009 10:54 am

Tanssi ilman koreota on itseilmaisua ja luovaa tulkintaa, tanssi koreolla on koreografin liikekielen/ideoiden ilmaisua Smile Mutta samoilla linjoilla olen Tanjan kanssa.

Itse aloin rakentaa alustavia koreoita jo muutama kuukausi sen jälkeen, kun aloitin lajin harrastamisen kunnolla. Sen sijaan mitään todella hienoja koreoita en väitä vieläkään väsääväni, tunneille tosiaan pointtina on enemmän liikkeiden luonteva yhdistely ja hauskan pito kuin jokin oikeasti taiteellisen tai hienon luomuksen aikaansaanti. Sarjojen teko tunnilla kun kuitenkin edistää oppimista huomattavasti.

Koreografian tekokin on sellainen asia, jota oppii tehdessään, eli vaikkei ensimmäiset tuotokset niin loistavia olisikaan, niin aina niistä oppii jotain uutta.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.tankotanssi.fi
tasuni
Superman
Superman
tasuni


Viestien lukumäärä : 1994
Ikä : 50
Location : Helsinki
Registration date : 07.12.2007

koreografiasta Empty
ViestiAihe: Vs: koreografiasta   koreografiasta Icon_minitimeMa Kesä 15, 2009 11:21 am

Olen ihan samaa mieltä Iinan kanssa, käytin sanaa "koreo" nyt mahdollisimman laajasti erotuksena pelkkien kombojen ja yksittäisten liikkeiden treenauksesta josta käsittääkseni topicin aloittaja puhui. Sisällytin termiin siis tietenkin myös freestylen ja improvisaation. Ja vaikka joissakin piireissä sana "koreografia" viittaa oikean, koulutetun koreografin tekemään taideteokseen, minä en todellakaan tarkoittanut sitä vaan ihan vaan musiikkiin tehtyä pitkää sarjaa jossa on edes jonkinlainen idea tai teema vaikkapa vain harjoituksen vuoksi (käsinseisonnat tai kiipeämiset tai ylösnousut jne) tai huvin vuoksi (joku tunnetila, kaiho tai ilo tai vaikka tyylilaji, kasari tai abba tai latino). Tai ei mitään ideaa eikä mitään teemaa!
Takaisin alkuun Siirry alas
christina
basic spinner
basic spinner
christina


Viestien lukumäärä : 19
Ikä : 35
Location : Jyväskylä
Registration date : 25.05.2008

koreografiasta Empty
ViestiAihe: koreografiasta   koreografiasta Icon_minitimeMa Kesä 15, 2009 3:49 pm

Itse olen kans alustavasti koittanu jotain "korea" väsätä. Huomas heti ensimmäisenä, että se on kyllä hauskaa ja luovaa , mutta ei todellakaan helppoa!

Joillekkin se tietenkin voi tuntua helpommalta kuin jollekkin toiselle.. Sain liikkeitä suunniteltua ensimmäiseen 2 minuuttiin ja siinä jo hiki virtas Razz

Pakko ajatella vähemmän itsekriittisesti tässä vaiheessa, tärkeimpänä tässä suunnittelussa pidän sitä että vaihteeksi yksittäisten liikkeiden treenauksesta voisi jopa "tanssia" ja saada liikkeet sulautumaan nätisti yhteen Very Happy

Jos tekee vaan vapaasti mitä päähän juolahtaa , tulee tanssista sitten hyvin spinnaus painotteista, mikä nyt ei haittaa tavallaan.. mutta olisi kiva osata yhdistää samaan biisiin myös vähän muutakin .
Takaisin alkuun Siirry alas
Marie
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only
Marie


Viestien lukumäärä : 301
Ikä : 37
Location : Toijala
Registration date : 28.04.2009

koreografiasta Empty
ViestiAihe: Vs: koreografiasta   koreografiasta Icon_minitimeMa Kesä 15, 2009 4:41 pm

Mä oon monesti tehnyt niin että olen kerran kuunnellut biisin ja miettinyt et tohon vois tehä tollasen kombon ja sit tohon kerto säkeeseen sellasen ja sit tanssinu.. eli jotain freestylen ja valmiin koreon väliltä. Sillä saa helposti ns. turhat kävelyt pois samoin et tulee tehtyä muutakin kun spinnejä. Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
tasuni
Superman
Superman
tasuni


Viestien lukumäärä : 1994
Ikä : 50
Location : Helsinki
Registration date : 07.12.2007

koreografiasta Empty
ViestiAihe: Vs: koreografiasta   koreografiasta Icon_minitimeTi Kesä 16, 2009 8:38 am

Mä aattelen just samoin eli kuuntelen biisin ja kuvittelen millanen kombo sopis mihinkin kohtaan. Usein tulee kolme neljä ideaa yhteen biisiin ja sitten välit voi täyttää transitioilla ja spinneillä ja tanssimuuveilla. Eli mulla homma on puoliksi inspiraatiopohjaista ja puoliksi analyyttistä laskemista ("tohon tarvitaan spinni joka kestää 8 iskua, tohon lattiasarja joka kestää 16 iskua, tosta pitää päästä ylös 2 iskulla jotta ehtii seuraavaan komboon"). Siinä oppii aika nopeasti miten kauan tyypillinen spinni kestää jne. Mun ei juurikaan tarvii nykyään kokeilla koreota ennen kuin opetan sen, harvoin tulee virheitä siinä kauanko joku kohta kestää mutta jos tulee, siihen keksii kyllä nopeasti tarvittavan muutoksen.
Takaisin alkuun Siirry alas
vesi
intermediate inverter
intermediate inverter



Viestien lukumäärä : 115
Ikä : 36
Location : Helsinki
Registration date : 26.03.2009

koreografiasta Empty
ViestiAihe: Vs: koreografiasta   koreografiasta Icon_minitimeTi Kesä 16, 2009 9:16 am

Mä en oo kanskaan koskaan oikeestaan mitään koreoo väsänny tangolle, vaik ihan tanssilattialle sit enemmän kun muistan. En oikeen osaa alottaa, eikäpä tuota liikerepertuaaria tangolla mulla niin hirveesti olekaan. Pelkis tanssibiiseis teen usein silleen, et on biisi jota haluun tanssia ja fiilistellä ja sit alan vaan alusta pakertaa siihen jotain tiukoilla laskuilla ja sitten alan muutella sitä ja sitten se ei koskaan valmiiksi tulekaan kun hierrän sitä niin maan pirusti.

Nyt ehkä lähti jonkinlainen tankoidea, mutta katotaan saisinko tehtyä...
Takaisin alkuun Siirry alas
http://tanssikissa.livejournal.com/
christina
basic spinner
basic spinner
christina


Viestien lukumäärä : 19
Ikä : 35
Location : Jyväskylä
Registration date : 25.05.2008

koreografiasta Empty
ViestiAihe: koreografiasta   koreografiasta Icon_minitimeKe Kesä 17, 2009 10:03 pm

niin... ja sitten tuo laskeminenkin... Ei meinaan mee ihan samalla tavalla kun jos on ollu jollain esim lattari tai muulla tunnilla...
Mä en ainakaan tiiä yhtään et kauan joku liike tangolla kestää tai mitään... mut musiikkia kuuntelemalla sen varmaan saa menemään edes jotenkin yksiin Rolling Eyes

tankoilut jää nyt muutenkin tauolle kun on tää kesäloma ja tulee varmaan jussina rellestettyä...eli parin viikon päästä palaillaan astialle Cool
Takaisin alkuun Siirry alas
tasuni
Superman
Superman
tasuni


Viestien lukumäärä : 1994
Ikä : 50
Location : Helsinki
Registration date : 07.12.2007

koreografiasta Empty
ViestiAihe: Vs: koreografiasta   koreografiasta Icon_minitimeTo Kesä 18, 2009 8:41 am

Ei siinä hirveästi eroa ole lattareihin, vaikka tiedän hyvin mitä tarkoitat (olen lattariharrastaja). Hyvin pian tulee rutiini siihen, kuinka kauan joku spinni kestää alkuvauhteineen ja ylöstuloineen (staattisella tyypillisesti 8 iskua, joskus vähän kauemmin, jolloin muutaman askeleen lisäämisellä pääsee sopivasti 16:een). Ei muuta kuin kokeilemaan vaan!
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





koreografiasta Empty
ViestiAihe: Vs: koreografiasta   koreografiasta Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
koreografiasta
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Spin around the pole :: Yleistä keskustelua Pole Dance asioista-
Siirry: