Spin around the pole
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Spin around the pole

Suomalainen forum kaikille tankotanssin ystäville. (Päästäksesi lukemaan ja kirjoittamaan kaikille aihealueille sinun on rekisteröitävä käyttäjätunnus itsellesi.)
 
PääsivuPääsivu  Harrastuspaikat  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 Paukkuvat polvet

Siirry alas 
+3
siru
Mappari
Eeva
7 posters
KirjoittajaViesti
Eeva
intermediate inverter
intermediate inverter
Eeva


Viestien lukumäärä : 140
Ikä : 40
Location : Helsinki
Registration date : 28.07.2009

Paukkuvat polvet Empty
ViestiAihe: Paukkuvat polvet   Paukkuvat polvet Icon_minitimeKe Helmi 10, 2010 11:00 pm

Otsikko ei liioittele yhtään, polvistani lähtevä ääni on useammin pauketta kuin mitään pientä naksuntaa Very Happy

Eli mistä mahtaa johtua että polvet paukkuu/naksuu esim. kyykkyyn mennessä?
Näin on ollut minulla ihan lapsesta asti, mutta vasta viimeaikoina olen alkanut miettimään syytä siihen kun täältä olen lukenut millaisia vaivoja muilla voi olla ja miten ne vaikuttavat tankoiluun.

Onko tuossa polvien naksumisessa mitään mikä kannattaisi huomioida tankoilussa etten hajota itseäni pidemmän päälle? Jotain liikkeitä mitä ei kenties kannata opetella ikinä? Neutral

Naksuminen ei koskaan satu, ja itse olen jo aivan tottunut siihen...lähinnä se aiheuttaa kauhistusta tai hilpeyttä muissa ihmisissä.
Tätä naksumista myös tapahtuu lähestulkoon joka kerran kun kyykkyyn menen.

Liikunta harrastusten myötä olen myös huomannut että joskus polvissa voi olla epämiellyttävä tunne, ikäänkuin nivelet olisivat liian "kuivat". Ja silloin polvia tekee mieli vetää koukkuun.
Tai sitten kuvittelen tuon kuivuuden, mutta sellaiseksi kuvailisin tuon epämiellyttävän tunteen.

Joskus taas (esim. joogan jälkeen) naksuminen katoaa hetkeksi kokonaan.
Takaisin alkuun Siirry alas
Mappari
basic spinner
basic spinner



Viestien lukumäärä : 12
Location : Helsinki
Registration date : 28.10.2009

Paukkuvat polvet Empty
ViestiAihe: Vs: Paukkuvat polvet   Paukkuvat polvet Icon_minitimeTo Helmi 11, 2010 8:01 am

Kamalaa ääntä lähtee täältäkin, mutta kun ei kerran satu en ole tehnyt mitään syyn selvittämiseksi. Joskus yläasteella terkkari sanoi sen olevan ihan normaalia ja siinä uskossa elän edelleen.
Takaisin alkuun Siirry alas
siru
basic inverter
basic inverter



Viestien lukumäärä : 42
Registration date : 26.10.2008

Paukkuvat polvet Empty
ViestiAihe: Vs: Paukkuvat polvet   Paukkuvat polvet Icon_minitimeTo Helmi 11, 2010 9:01 am

Mulla samaa vikaa. Mulle on aina sanottu, että jos se ei satu niin se ei ole vaarallista. Olen itse jäljittänyt sen jänteiden kireyteen. Mulla ainakin naksunta/pauke tapahtuu silloin kun jännittää lihaksia, voi testata esim kun menee itse kyykkyyn tai joku muu koukistaa jalkaa kun makaa selällään. Jonkun verran olen saanut tota vähenemään venyttelemällä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Iina
Superman
Superman
Iina


Viestien lukumäärä : 2793
Ikä : 40
Location : Tampere
Registration date : 05.12.2007

Paukkuvat polvet Empty
ViestiAihe: Vs: Paukkuvat polvet   Paukkuvat polvet Icon_minitimeTo Helmi 11, 2010 10:39 am

Ei se paukekaan ole vaarallista, jos siihen ei muita kipuja liity. Jos tuohon nivelten kuivuuteen liittyy ajoittaista jäykkyyttä tai lukkiutumista kannattaa käydä lääkärissä, vaikka sitten oman mielenrauhansa vuoksi.

Mun polvet paukkuu, koska ne on yliliikkuvat ja niissä on paskat nivelsiteet. Niinku mun nilkat, selkä ja rintalastakin (välillä itsekin pelästyy sitä ääntä!). Lääkärissä on kuitenkin liikeradat tarkistettu ja polvi tutkittu ja terveeksi todettu - mutta neuvottu välttämään polvien varassa roikkumista ylösalaisin ja juoksemista. bounce

Tankoillessa paukkuvat polvet toimivat aivan kuten muutkin polvet - siis jos polveen (niveleen) sattuu jokin liike, älä tee sitä. Myös jos kipu tuntuu viiveellä, esim. polvet alkavat jäykistyä tunnin jälkeen. Yleisimmin polviin painetta aiheuttavat polvipidot, funky monkeyt, marleyt yms. missä paino on polvitaipeen varassa ja polvelle tulee käsiltä tai toiselta jalalta vielä lisäksi eteenpäin työntävää painetta. Kaksoset yms vähemmän intensiiviset polvitaipeessa roikunnat ovat yleensä paremmin siedettyjä.

Yksi mikä voi kuivuuden tunnetta selittää kyykätessä mutta ei joogassa on, että jooga on nivelille useinkin pehmeämpää - myös jos kyykkyjä tehdään puutteellisella lämmittelyllä (esimerkiksi aloitetaan lämmittely niillä kyykyillä) voi olla, että nivelet eivät ole vielä valmiita liikuntaan. Kaikki kehon nivelet pitäisi aina pyöritellä ja liikutella rauhassa läpi ennen liikunnan aloittamista nivelnesteen tuotannon lisäämiseksi. Niveleste voitelee nivelet ja suojaa nivelten rustoja (ja luuta) kulumiselta.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.tankotanssi.fi
Cherrie
Superman
Superman
Cherrie


Viestien lukumäärä : 770
Ikä : 36
Registration date : 27.04.2008

Paukkuvat polvet Empty
ViestiAihe: Vs: Paukkuvat polvet   Paukkuvat polvet Icon_minitimeTo Helmi 11, 2010 2:13 pm

Mullakin on paljon polvivammailua! Nilkat ja polvet naksuu ja paukkuu ja vuos sitte muljahti lumpio paikoiltaan muutaman kerran ja sen jälkeen särki ihan pirusti. Nyt on taas tullut vähän samaa vaivaa kun käyn taas salilla. Pitäis varmaan hankkia joku tuki.. Oon huomannu että auttaa tuohon se, ettei suorista polvia ihan lukkoon saakka kun seisoo/polkee pyörää tms.
Takaisin alkuun Siirry alas
Ewy
Superman
Superman
Ewy


Viestien lukumäärä : 965
Ikä : 35
Location : Järvenpää
Registration date : 24.09.2009

Paukkuvat polvet Empty
ViestiAihe: Vs: Paukkuvat polvet   Paukkuvat polvet Icon_minitimeTo Helmi 11, 2010 3:54 pm

Mulla on polvissa kondromalasia eli rustonpehmentymä. Ihmeen hyvin ovat kestäneet tankoilun, polvet taitaa olla ainoa paikka, joka ei rutise tai pauku tunneilla Very Happy Toivottavasti näin jatkuisikin flower
Takaisin alkuun Siirry alas
Iina
Superman
Superman
Iina


Viestien lukumäärä : 2793
Ikä : 40
Location : Tampere
Registration date : 05.12.2007

Paukkuvat polvet Empty
ViestiAihe: Vs: Paukkuvat polvet   Paukkuvat polvet Icon_minitimeTo Helmi 11, 2010 5:49 pm

Cherrie kirjoitti:
Mullakin on paljon polvivammailua! Nilkat ja polvet naksuu ja paukkuu ja vuos sitte muljahti lumpio paikoiltaan muutaman kerran ja sen jälkeen särki ihan pirusti. Nyt on taas tullut vähän samaa vaivaa kun käyn taas salilla. Pitäis varmaan hankkia joku tuki.. Oon huomannu että auttaa tuohon se, ettei suorista polvia ihan lukkoon saakka kun seisoo/polkee pyörää tms.

Word. Itse asiassa mä en näe mitään syytä miksi missään tilanteessa tarvittis jännittää polvia lukkoon asti, mitä nyt ulkonäkösyistä tietyissä tanssilajeissa - mutta polville se ei tee koskaan hyvää. On ihan vaivan ja opettelemisen arvoista opetella jännittämään sääret ojennetuksi niin, että polvi on suora, mutta ei yliojennettu tai lukkiudu. Vaatii vähän harjoittelua vain.

(Jos ei polviongelmia ole entuudestaan monesti suositellaan että esim. tanssitunneilla voi yliojentaa tai lukita polven, jos polvella ei varata painoa. Esim. kopterissa on OK ojentaa niin lujaa kun pystyy, tankosivuspagaatissa ei. Jos on kuitenkin historiaa polvilumpion muljahtamisesta tai polven sijoiltaan menosta tai muita polviongelmia ei lukitsemista suositella koskaan, yliojennettu linja ei kuitenkaan ole tekonivelen arvoinen.)
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.tankotanssi.fi
siru
basic inverter
basic inverter



Viestien lukumäärä : 42
Registration date : 26.10.2008

Paukkuvat polvet Empty
ViestiAihe: Vs: Paukkuvat polvet   Paukkuvat polvet Icon_minitimePe Helmi 12, 2010 8:41 am

Ewy kirjoitti:
Mulla on polvissa kondromalasia eli rustonpehmentymä. Ihmeen hyvin ovat kestäneet tankoilun, polvet taitaa olla ainoa paikka, joka ei rutise tai pauku tunneilla Very Happy Toivottavasti näin jatkuisikin flower

Musta tuntuu, että toi kondromalasia on aika yleinen diagnoosi sillon kun ei oikeen tiedetä mikä on vikana. Mullekin joku lääkäri sen diagnosoi ja loppujen lopuksi mun polvikivut ovat loppuneet oikeanlaisilla venytyksillä. Mulla kipu siis aiheutui kireistä jänteistä/sidekudoksista, jotka vetivät polvilumpion liikeradan vääräksi. Enkä nyt siis sano etteikö sitä toisilla vois olla vaikka mulla ei ollut. Jotenkin vaan usko noihin kaiken maailman lääkärien diagnooseihin vähän heikko.. Tämä mutkin Jorvissa diagnosoinut lääkäri kehotti harrastamaan lajeja, jotka ei rasita polvia että..

Sinuna kokeilisin syödä joko hainrustokapseleita tai jotakin mikä sisältää ainetta nimeltä kukonheltta. Molemmat sisältää siis rustoainetta, joka sitten vahvistaa sitä pehmentynyttä rustoa. Joillain auttaa, toisilla ei mutta jos ne polvet vaivaa ja toi rustopehmentymä todella on niin voi ehkä kuitenkin olla kokeilemisen arvoista. Smile Tota hainrustojuttua saa ainakin terveyskaupoista (Life tms).
Takaisin alkuun Siirry alas
Sonja
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only
Sonja


Viestien lukumäärä : 430
Registration date : 24.06.2008

Paukkuvat polvet Empty
ViestiAihe: Vs: Paukkuvat polvet   Paukkuvat polvet Icon_minitimePe Helmi 12, 2010 8:50 am

Ewy kirjoitti:
Mulla on polvissa kondromalasia eli rustonpehmentymä. Ihmeen hyvin ovat kestäneet tankoilun, polvet taitaa olla ainoa paikka, joka ei rutise tai pauku tunneilla Very Happy Toivottavasti näin jatkuisikin flower

Mulla on sama. Vasen polvi operoitu kaksi kertaa (poistettu tulehtunutta kudosta). Sitten treenasin etureidet hyvään kuntoon, nyt viimeisestä operaatiosta on jo 9 vuotta, kun ekan ja tokan väli oli 2 vuotta. cheers
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Paukkuvat polvet Empty
ViestiAihe: Vs: Paukkuvat polvet   Paukkuvat polvet Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Paukkuvat polvet
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Suonenveto kun suoristaa nilkat/polvet??

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Spin around the pole :: Yleistä keskustelua Pole Dance asioista-
Siirry: