Spin around the pole
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Spin around the pole

Suomalainen forum kaikille tankotanssin ystäville. (Päästäksesi lukemaan ja kirjoittamaan kaikille aihealueille sinun on rekisteröitävä käyttäjätunnus itsellesi.)
 
PääsivuPääsivu  Harrastuspaikat  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 Kuinka usein venyttelet?

Siirry alas 
+19
Mary-Lou
iku69
Jenni H
elisa
Saila
SusannaR
Ish
Mortianna
Lotta.
neitinopsa
hansi
tasuni
zayah
Marianne
Henna.C
Jukka
hemuliini
Iina
nasu
23 posters
Siirry sivulle : Edellinen  1, 2
KirjoittajaViesti
Mortianna
Superman
Superman
Mortianna


Viestien lukumäärä : 1498
Ikä : 34
Location : Hellsinki
Registration date : 28.07.2009

Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kuinka usein venyttelet?   Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Icon_minitimePe Helmi 04, 2011 2:24 am

[quote="elisa"]
Lainaus :
Ja nyt kylmillä en siis tarkoita mitään jääkaappikylmiä[quote]

Mä repesin tälle ihan täysin Laughing "Kas otankin reiden jääkaapista, kun täytyy vähän venytellä" Laughing Voi olla, et mulla on vähän kiero huumorintaju...

No ettei nyt vaan kukaan käsitä väärin. Wink
Takaisin alkuun Siirry alas
Jenni H
intermediate inverter
intermediate inverter
Jenni H


Viestien lukumäärä : 155
Ikä : 32
Location : Helsinki
Registration date : 20.02.2011

Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kuinka usein venyttelet?   Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Icon_minitimeTo Maalis 03, 2011 1:12 pm

Se että lihakset tulee kipeäksi venyttelypäivän jälkeen ei välttämättä ole huono asia. Tulevathan lihakset kovan treeninkin jälkeen kipeäksi. Kipeys johtuu kummassakin tapauksessa siitä, että lihas on vaurioitunut. Lihas kyllä korjaantuu kun sille antaa aikaa, ja sitten se on hitusen notkeampi.

Jos tekee syvävenytuksiä edellisenä päivänä suraavana päivänä notkeus ei ole ihan huipussaan, mutta säännöllisesti tehtynä notkeus kuitenkin paranee. Aivan kuten voimakin kanssa.
Takaisin alkuun Siirry alas
https://www.facebook.com/jenni.heik
Iina
Superman
Superman
Iina


Viestien lukumäärä : 2793
Ikä : 40
Location : Tampere
Registration date : 05.12.2007

Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kuinka usein venyttelet?   Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Icon_minitimeTo Maalis 03, 2011 1:59 pm

Ainoo ero tuossa on, että voimaa haettaessa se pieni lihasvaurio on hyvä, tulee lisää uusia lihassoluja jotka jaksaa työskennellä paremmin. Sen sijaan notkeutta haettaessa rakenteellisia muutoksia ei juuri (lainkaan) tapahdu, vaan kyse on enemmän hermostollisesta säätelystä. (Voimassakin suuri osa voiman lisääntymisestä on hermotukseen liittyvää, siksi esim. kuntosalilla hankittu voima ei suoraan siirry tangolle elleivät liikeradat ole samankaltaisia.)

Hyvin karkeasti kärjistäen ideana on totuttaa keho "kipuun" kunnes aiemmin kivulias liike ei tunnukaan kivuliaalta. Venyttelyn aiheuttamat vauriot ja vammat johtuu siitä, että lihas taistelee vastaan - hermosto sanoo keholle, että et sä voi venyä noin pitkälle, vetäses takaisin. Ja sit kramppaa ja tulee vauriota. Mitä enemmän venyttelet, turvallisesti ja ilman kipua tai jälkisärkyä, sitä nopeammin keho siihen tottuu. Liian pitkälle venyttäminen taas tekee hetkellistä takapakkia, eikä se mitenkään pidemmän päälle edistä tilannetta.

Lihasten vahvistaminen sen sijaan auttaa myös notkeutta, vahvempi lihas ei "nykäise takaisin" yhtä helposti vaan tietää kestävänsä. Tässä vaan tarvitsee muistaa täyden liikeradan liikkeet. Joissain lajeissa, kuten esimerkiksi astangajoogassa, lihasta vahvistetaan samalla kuin venytetään. Tämä on kuitenkin eri asia kuin venyttelystä aiheutuva jälkikipu ja oikein tehtynä ei vahvistavasta venytyksestäkään jälkisärkyjä pitäisi seurata. Kun taas lihaskunnon tekeminen täydellä liikeradalla vahvistaa ensisijassa lihasta ja lisääntynyt venyminen plussaa.

Olikohan tässä mun selityksessä mitään järkeä? Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.tankotanssi.fi
nasu
intermediate inverter
intermediate inverter
nasu


Viestien lukumäärä : 185
Location : Espoo
Registration date : 29.08.2008

Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kuinka usein venyttelet?   Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Icon_minitimeTo Maalis 03, 2011 3:57 pm

^Mun mielestä tosi järkeenkäypää ja kiinnostavaa! Sä oot Iina kyllä todellinen kävelevä tietosanakirja! Smile Mun kokemus ainakin tukee noita sun sanomisia eli yritän venyttää lihasta periaatteessa mahdollisimman rentona ja rauhallisesti eikä väkisin runttaamalla. Tosin joskus sen hyvän ja huonomman tai yli menevän venytyksen kivun erottaminen on näin maallikolle vaikeeta ja joskus sen liian rajun venyttämisen huomaa sitten vasta jälkeenpäin, kun tuleekin jumia ja takapakkia. Ja toisaalta esmes spagaatti sattuu aina! Rolling Eyes
Takaisin alkuun Siirry alas
Jenni H
intermediate inverter
intermediate inverter
Jenni H


Viestien lukumäärä : 155
Ikä : 32
Location : Helsinki
Registration date : 20.02.2011

Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kuinka usein venyttelet?   Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Icon_minitimeLa Maalis 05, 2011 9:41 am

En tiedä olenko joku erikoistapaus, mutta en itse ole merkittävästi saanut lisää notkeutta, ennen kuin olen alkanut tehdä pidempiä ja napakampia venytyksiä, joista on tullut jälkarkuutta.

[/quote] Hyvin karkeasti kärjistäen ideana on totuttaa keho "kipuun" kunnes aiemmin kivulias liike ei tunnukaan kivuliaalta. Venyttelyn aiheuttamat vauriot ja vammat johtuu siitä, että lihas taistelee vastaan - hermosto sanoo keholle, että et sä voi venyä noin pitkälle, vetäses takaisin.

Siis jos kipua ei tuntuisi, niin kaikki saisivat ylispagaatina ja jalan niskan taakse Question Mitenkä sitten ne tilanteet, kun "jalka ei vain mene", vaikka kipu ei olisikaan ylivoimainen.
Takaisin alkuun Siirry alas
https://www.facebook.com/jenni.heik
Iina
Superman
Superman
Iina


Viestien lukumäärä : 2793
Ikä : 40
Location : Tampere
Registration date : 05.12.2007

Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kuinka usein venyttelet?   Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Icon_minitimeLa Maalis 05, 2011 11:05 am

Siks mulla on kipu lainausmerkeissä, ei venyttelyn kuuluisi sattua. Tuntua tiukalta, joo. Tai jumittaa paikalleen. Ehkä venytyksen jälkeen vähän puutuneelta. Mutta kivuliaalta tai jälkiaralta ei. Rakenteelliset edellytykset on sitten asia erikseen. Esimerkiksi kaikilla ei tule ikinä menemään spagaatti tai sivuspagaatti, tai kaikki ei tule saamaan jalkoja niskan taakse tai istumaan päänsä päällä. Selkärangan liikkuvuutta on vaikeampi etukäteen testata, mutta spagaatteja varten rakenteen voi testata tosi helposti. Jos pystyy "askelkyykkyasennossa" molemmat polvet koukussa saamaan 180° linjan polvesta polveen, voi venyttelemällä saada spagaatin. Jos pystyy saamaan jalat auki sivuun yksitellen pystyy saamaan jalat auki sivuun yhtäaikaa.

Toi hermostollinen säätely ei oo ihan niin yksinkertaista että "jos mun hermosto ei vaan kinnais ni kaikki sais ylispagun." Ja että kun oikein päättää niin se vaan menee. Lihas pitää hiljalleen vahvistaa ja totuttaa luottamaan asentoihin. Ei se oo mikään tahdon asia, vaan refleksi. Sama kun esimerkiksi miekan nielentä ja oksennusrefleksin tainnuttaminen tai vaikka friikkisirkuksessa koko käsivarren lävistämiseen kehon totuttaminen ei käy hetkessä eikä ole vain tahdon asia vaan vaatii usein vuosien harjoittelua.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.tankotanssi.fi
iku69
Superman
Superman
iku69


Viestien lukumäärä : 845
Location : Tornio
Registration date : 27.01.2011

Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kuinka usein venyttelet?   Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Icon_minitimePe Helmi 24, 2012 7:34 am

[quote="Iina"]
Selkärangan liikkuvuutta on vaikeampi etukäteen testata, mutta spagaatteja varten rakenteen voi testata tosi helposti. Jos pystyy "askelkyykkyasennossa" molemmat polvet koukussa saamaan 180° linjan polvesta polveen, voi venyttelemällä saada spagaatin. Jos pystyy saamaan jalat auki sivuun yksitellen pystyy saamaan jalat auki sivuun yhtäaikaa.

Hei, mie en nyt oikein hahmota tätä asentoa Question anteeksi, oisko sinulla kuvaa tästä asennosta Embarassed

Erittäin hyviä vinkkejä haluttais selvittää mikä minun tila on Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Mary-Lou
basic inverter
basic inverter



Viestien lukumäärä : 49
Location : Tampere
Registration date : 22.04.2012

Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kuinka usein venyttelet?   Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Icon_minitimeLa Toukokuu 05, 2012 6:58 pm

Pyrin venyttelemään kotona itsekseni edes viikottain, mutta mieluiten muutamia kertoja viikossa. Edistys lisää motivaatiota, koska oon ollut aina aivan käsittämättömän jäykkä, lapsenakin. Vuosi sitten ei olisi ollut puhettakaan, että olisin jalat suorana seisoessa voinut edes koskettaa lattiaa! Se aika on tosin takanapäin. \o/

Mutta! Kaipaan jotain hyviä vinkkejä siihen, kuinka voisin saada leviteltyä jalkojani! Istuminen V-asennossa on yhtä lailla ollut mulle aina aivan käsittämättömän vaikea, ja on edelleenkin. Verrattuna moniin muihin venytyksiin, mitkä oon itsenäisessä treenailussa havainnut tehokkaiksi, en huomaa mitään edistystä tapahtuvan tuon suhteen. Mulle on vaikeaa jo istua takapuolellani ja pitää selkä suorana ylöspäin ja levittää siitä jalkoja, ne ei avaudu juuri mihinkään. Se, että selkä suorana taivuttaisin tästä eteenpäin on jo todella vaikeaa. Tuntuu, että lonkat vaan jotenkin estää tuon liikkeen, koska en saa edes mainittavan tuntuvaa venytystä aikaan tuossa asennossa. Sitten taas ihan muunlaiset asennot kyllä osoittaa, ettei mun lonkat nyt täysin yksisuuntaisia saranoita ole, on esim. helpompaa olla vaikka salmiakki-istunnassa selkä suorana ja avata lonkkia, vaikkei jalat siitä suoristuiskaan. Onko kellään hyviä vinkkejä siihen, mitkä olisi parhaimpia venytyksiä edistään kunnon V:n saamista, kun se itsessään on vielä niin vaikea asento ylläpitää (=tuntuu todella epätehokkaalta)? Tai millaisissa asennoissa tai harjoituksissa voisi parhaimmin löytää oikeat asennot ja liikeradat lonkille? En ensimmäisenä kuitenkaan jaksa uskoa, että tuo olisi mulle rakenteellisesti ihan mahdotonta, ehkä en vaan osaa...
Takaisin alkuun Siirry alas
Ivanka
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only
Ivanka


Viestien lukumäärä : 221
Location : Helsinki
Registration date : 17.08.2010

Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kuinka usein venyttelet?   Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Icon_minitimeLa Toukokuu 05, 2012 8:20 pm

^ Mulla on ihan samanlainen ongelma tuon V-istumisen ja venyttelyn kanssa! Itse teen tunneilla (ja kotonakin) tuon venytyksen aina niin, että istuudun tangon eteen V-asentoon ja vedän käsillä tankoa kohti pitäen samalla selän suorana. Näin saan venytyksen tuntumaan, muuten en tosiaan itsekään saa tuosta venytyksestä mitään iloa. Tuonhan voi tehdä myös niin, että makaa selällään ja nostaa jalat seinää vasten V-asentoon.
Takaisin alkuun Siirry alas
Jennn
intermediate inverter
intermediate inverter
Jennn


Viestien lukumäärä : 159
Ikä : 36
Location : Hämeenlinna
Registration date : 28.03.2012

Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Olkapäiden liikkuvuus   Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Icon_minitimeTo Maalis 21, 2013 10:43 am

Jossain keskustelussa mainittiin tuo olkaipäiden liikkuvuus.. Miten sitä saa reenattu/venytettyä? Mulla selkä taipusa luonnostaan, mutta varsinkin oikeenpuoleinen olkapää kirraa vastaan ballerina-taivutusta harjottaessa... Vasen taas tuntuu paljon liikkuvammalta rabbit

Ja miten hitossa sen ylösnostettavan jalan polven saa suoraks ballerinassa?! Mad


Toivottavastijoku enää lukee tätä keskustelua Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Nera
basic spinner
basic spinner



Viestien lukumäärä : 19
Registration date : 13.09.2012

Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kuinka usein venyttelet?   Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Icon_minitimeTo Maalis 21, 2013 11:24 am

Sama ongelma: Olen ilmeisesti ottanut vähän massaa hartia-olka-osastoon ja se yhdessä venyttelyn laiminlyönnin kanssa tarkoittaa, että mulla alkaa olla vaikeuksia päästä edes kynän alkuasentoon, ballerinoista mitään puhettakaan. Mitenköhän näitä kannattaisi lähteä availemaan?
Takaisin alkuun Siirry alas
helmilinnea
basic inverter
basic inverter
helmilinnea


Viestien lukumäärä : 32
Ikä : 24
Location : Turku
Registration date : 02.11.2013

Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kuinka usein venyttelet?   Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Icon_minitimeTi Syys 09, 2014 2:38 pm

Pyrin venyttelemään 4-5x viikossa. Teen sen yleensä heti treenin jälkeen (kun olen päässyt kotiin), niin ei tarvitse alkaa lämmittelemään erikseen.
Venyttelen noin 1 min/liike, pitäisi nimittäin saada tähän rautakankeen vähän venyvyyttä, että onnistuisi tangollakin paremmin jotkut liikkeet. Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kuinka usein venyttelet?   Kuinka usein venyttelet? - Sivu 2 Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Kuinka usein venyttelet?
Takaisin alkuun 
Sivu 2 / 2Siirry sivulle : Edellinen  1, 2

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Spin around the pole :: Yleistä keskustelua Pole Dance asioista-
Siirry: