Spin around the pole
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Spin around the pole

Suomalainen forum kaikille tankotanssin ystäville. (Päästäksesi lukemaan ja kirjoittamaan kaikille aihealueille sinun on rekisteröitävä käyttäjätunnus itsellesi.)
 
PääsivuPääsivu  Harrastuspaikat  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 selän venyttelyt

Siirry alas 
+9
hemuliini
Tiu
Needled
Martta
Herkkupurkki
Riesa
Mortianna
Nepu
kottarainen=)
13 posters
KirjoittajaViesti
kottarainen=)
intermediate inverter
intermediate inverter
kottarainen=)


Viestien lukumäärä : 103
Ikä : 45
Location : hki
Registration date : 14.04.2011

selän venyttelyt Empty
ViestiAihe: selän venyttelyt   selän venyttelyt Icon_minitimeMa Helmi 20, 2012 11:25 pm

vinkkejä selän venytyksiin?=) mä oon suora ko tikku ja siltakaadosta voin vaan haaveilla ja ihastella muita.mut tääkin niin kuin kaikki muukin on ilmeisesti ihan venytyksillä ratkaistavissa,niin vinkkejä otan KIITOLLISENA vastaan=)!
Takaisin alkuun Siirry alas
Nepu
Superman
Superman
Nepu


Viestien lukumäärä : 545
Ikä : 33
Location : etelä-suomi
Registration date : 21.02.2011

selän venyttelyt Empty
ViestiAihe: Vs: selän venyttelyt   selän venyttelyt Icon_minitimeTi Helmi 21, 2012 1:52 am


Pidä ainakin selkärankaa tukevat lihakset hallinnassa samalla kun venytät. Mä kanssa pidin itseeni ihan rautakankena, mutta kummasti saan jo varpaat päähän taaksepäin taivuttaessa. Kuulin vaan ton neuvon vähän liian myöhään ja nyt selkä vattuilee jatkuvasti.
Takaisin alkuun Siirry alas
Mortianna
Superman
Superman
Mortianna


Viestien lukumäärä : 1498
Ikä : 34
Location : Hellsinki
Registration date : 28.07.2009

selän venyttelyt Empty
ViestiAihe: Vs: selän venyttelyt   selän venyttelyt Icon_minitimeTi Helmi 21, 2012 7:20 am

Eli onko takanojataivutus hyvä venytys selälle? Siinä kun joutuu lihaksiä jännittämäänkin...
Takaisin alkuun Siirry alas
Riesa
intermediate spinner
intermediate spinner
Riesa


Viestien lukumäärä : 51
Ikä : 39
Location : Oulu
Registration date : 12.01.2012

selän venyttelyt Empty
ViestiAihe: Vs: selän venyttelyt   selän venyttelyt Icon_minitimeTi Helmi 21, 2012 10:08 am

Täällä myös toinen jolla jo syntyjään rautakanki selkärangan paikalla Laughing

Venytysvinkkejä kaipailisin myös ja varsinkin tuohon takanojaan. Olen tässä hiljattain häntäluun ilmeisesti kopsauttanut sen verran, että juuri takanojan tekeminen on tooooosi kivuliasta Crying or Very sad Ja mietiskelinkin, saisiko siihen jotenkin apuja jos saisi selkää kaarelle tai jotenkin muuten helpotettua ettei se tangon ja häntäluun kontakti olisi niin tuskaatuottavan karmea Smile

Muuten ollut kyllä ilo huomata näin neljän kuukauden tankoilun jälkeen, että wau, sitä on paljon paljon taipuisampi mitä aloittaessa!
Takaisin alkuun Siirry alas
Herkkupurkki
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only
Herkkupurkki


Viestien lukumäärä : 331
Ikä : 49
Location : Helsinki
Registration date : 13.06.2010

selän venyttelyt Empty
ViestiAihe: Vs: selän venyttelyt   selän venyttelyt Icon_minitimeTi Helmi 21, 2012 5:32 pm

Sanokaa viisaammat et onko silta tähän hyvä? Mun selkäjumi on auennut paljon sillä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Nepu
Superman
Superman
Nepu


Viestien lukumäärä : 545
Ikä : 33
Location : etelä-suomi
Registration date : 21.02.2011

selän venyttelyt Empty
ViestiAihe: Vs: selän venyttelyt   selän venyttelyt Icon_minitimeTi Helmi 21, 2012 9:59 pm


Mulla ei ole hajuakaan mistään oikeaoppisuudesta, eli en ota vastuuta Very Happy Mä venyttelin samoin kuin tunneilla, eli nostamalla päinmakuulta selän käsien varaan taaksepäinkaarelle ja koukistamalla jalkoja vuorotellen päätä kohti, kurkaten aina koukussa olevaa jalkaa päin. Sitten takaisin makuulle, käsiä vähän lähemmäs lantiota, selkä kunnolla kaarelle, katse kattoon ja nostin varpaita päätä kohti. Sekavasti selitetty. Sitten myös siltaa, kässäreitä ja tietty vastavenytykset. Toivottavasti joku tajusi ja viisaat sitten lyttää jos kaikki on päin honkia Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Martta
Superman
Superman
Martta


Viestien lukumäärä : 645
Ikä : 38
Location : Jyväskylä
Registration date : 21.03.2011

selän venyttelyt Empty
ViestiAihe: Vs: selän venyttelyt   selän venyttelyt Icon_minitimeKe Helmi 22, 2012 8:36 am


Silta on hyvä liike, eikä sitä tarvitse tehdä kauaa kerrallaan jos tuntuu vaikealta, aluksi voi vain käydä asennossa. Ja sitten tosiaan tuo perinteinen, jossain sitä on ainakin kobraksi sanottu. Eli mahalleen makaamaan ja siitä käsillä ylävartalo irti maasta. Jos liikkuvuus riittää niin tankoa apua käyttäen voi myös maassa tehdä dovea muistuttavaa asentoa, eli tanko jalkojen väliin niin kuin tekisit supermania maassa ja sitten haetaan käsillä tangosta kiinni pään yläpuolelta. Itse rullailen sitten paljon myös toisin päin eli selinmakuulta jalkoja pään taakse.

Ja kannattaa tehdä lempeästi, ei missään nimessä mitään väkisin runnomista niin kuin ei toki muissakaan venyttelyissä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Needled
basic spinner
basic spinner



Viestien lukumäärä : 12
Ikä : 28
Registration date : 10.02.2010

selän venyttelyt Empty
ViestiAihe: Vs: selän venyttelyt   selän venyttelyt Icon_minitimeKe Helmi 22, 2012 11:11 am

Se liike, kun makaa selällään lattialla, kädet lattiaa myöten, ja nostaa jalat ensin kohtisuoraan ylös ja laskee ne pään yli varpaat lattiaan asti jalat suorina (siis silleen, että pää, kädet ja hartiat ja ne varpaat on vaan tavallaan lattiassa kii, selkä kaarella ja näin poispäin), venyttää selkää tosi hyvin, ja pitää pitää keskivartalo kontrolloituna, ettei heilu. Silloin, kun selkä on itellä tosi jumissa, niin niitä varpaita ei millään saa lattiaan, mutta pikkuhiljaa se selkä siitä venyy ja aukoo muuten tehokkaasti ne jumit selästä, etenkin yläosista. Jooga-asanakirjan mukaan asennossa kannattaa pysyä 1,5-5min, ja toistaa muutaman kerran. En just nyt satu muistamaan mikä tuon itse liikkeen nimi oli.
Takaisin alkuun Siirry alas
Tiu
intermediate inverter
intermediate inverter



Viestien lukumäärä : 156
Registration date : 14.10.2010

selän venyttelyt Empty
ViestiAihe: Vs: selän venyttelyt   selän venyttelyt Icon_minitimeKe Helmi 22, 2012 11:52 am

Sillassa on tärkeää että viedään paino sinne käsille ja yläkropalle, siitä voi esimerkiksi laskea kyynärpäät maahan ja hengailla siellä. Jalat pysyy suorina tai se on pyrkimys, vaikkei vielä meniskään. Siltaahan voi tehdä vaikka niin että kävelee siltakaatoon seinän/puolapuiden kautta niin, että rintakehä on seinässä. Tangonkin kanssa voi kävellä ylös alas siltaan ja takaisin, jos ei vielä uskallus tai kontrolli riitä tekemään sitä ilman tukea! Siltaa tehdessä voi myös yrittää laskea ns. peppua maahan eli istua maahan.

Puolapuiden ja tangon kanssa voi tosiaan tehdä tuota että tekee vähän kuin tangolla doven. Puolapuilla on itse asiassa jopa tehokkaampaa, kun saa jalat tavallaan koukkuun eli sääret osuu puolapuihin ja kädet kävelee sitten tietenkin mahdollisimman alas puolilla. Vaatii tietenkin ehkä vähän enemmän venyvyyttä. Tai sitten pyytää kaverin vetämään niitä käsiä ylös että se tulee seisomaan siihen sun jalkojen väliin. Mä rakastan sitä, kun saan jonkun venyttämään mua, tuo oikeasti todella tuntuu ja saa sitä voimaa siihen venytykseen!

Yks kiva on se, että menee lantio kiinni seinään, mutta jalat on kuitenkin irti seinästä. Siitä sitten kädet ylös ja taivutetaan taaksepäin että ne kädet menee alas. Sitten polviseisonnasta se, että taivuttaa käsillä laittaen ne kantapäille. Tuosta saa haastavamman, kun laittaakin jalat yhteen!

En tiedä oliko tästä apua, mutta tällasia mä olen itse vuosien varrella tehnyt ja tuloksia syntyi kyllä todella paljon. Osa näistä toki vaatii venyvyyttä ihan kunnolla, mutta just esimerkiksi tuon sillan treenaaminen on hyvä tapa aloittaa.
Takaisin alkuun Siirry alas
hemuliini
Superman
Superman
hemuliini


Viestien lukumäärä : 1067
Ikä : 41
Location : Porvoo
Registration date : 10.08.2009

selän venyttelyt Empty
ViestiAihe: Vs: selän venyttelyt   selän venyttelyt Icon_minitimeKe Helmi 22, 2012 12:54 pm

Selkää tosiaan voi ja kannattaakin venytellä molempiin suuntiin, eli notkeutta taaksepäin ja eteenpäin. Yleensähän selän notkeus taaksepäin on se mikä tässä lajissa on monella tavoitteena, kun ainakaan mä en oo vielä keksinyt mitä hienoja liikkeitä voi tehdä selkää pyöristämällä. Laughing
Tärkeetä selän venyttelyssä taaksepäin on maltti ja varovaisuus, ei lähdetä väkisin vääntämään niitä varpaita otsaan, vaan myös vahvistetaan selän lihaksia hyvin. Selän ojennukset selkäpenkissä tai ihan vaan mahallaan maaten ovat hyviä lihasten kehittämiseen, ja kun pyrkii niissä nostamaan yläkroppaa mahdollisimman ylös ilman käsien työntöä, niin ei tule vahingossakaan väännettyä liikaa.

Noi Tiun vinkit on varmaan tosi jees, jos on valmiiksi hyvin venyvä selkä, mä en henkilökohtaisesti pystyis noista varmaan mihinkään, vaikka oon pari vuotta venytellyt selkää ahkerasti. Toki jos ois nuorempi niin varmaan kehittyiskin paaaljon nopeemmin Evil or Very Mad Nimimerkillä Rautakanki ihan oikeesti. Very Happy

Eli jos venyvyyttä ei vielä ole, niin varovaiset kobra-taivutukset on hyviä. Sillat on mun mielestä parhaimpia selän venytyksiä, vaikka aika raskaita ovatkin. Samaten erilaisissa kässäreissä selän venyttäminen on toiminut mulla. Toi dove-asento maassa on tosi hurja, vaatii jo aikamoista venyvyyttä selästä, mutta siihen kannattaakin lähteä aluksi niin, että menee supermieheen maassa (tanko jalkojen väliin, ja toisella kädellä kiinni pään yläpuolelta niin että rintakehä avautuu sivulle) ja siitä lähtee pikkuhiljaa kääntämään rintakehää suoraan eteenpäin työntämällä maassa olevalla kädellä lattiasta tukea. En tiiä ottaako tosta nyt mitään selkoa.. Rolling Eyes
Takaisin alkuun Siirry alas
Martta
Superman
Superman
Martta


Viestien lukumäärä : 645
Ikä : 38
Location : Jyväskylä
Registration date : 21.03.2011

selän venyttelyt Empty
ViestiAihe: Vs: selän venyttelyt   selän venyttelyt Icon_minitimeKe Helmi 22, 2012 1:15 pm


Totta, dove voi kyllä jo mennä sinne vaikeampaan osastoon. Vaikea arvioida kun oma selkä on niin notkea Smile Toi kobra on varmasti rautakangelle sellainen mistä kannattaa aloittaa, ja tosiaan siltaa kannattaa lähteä opettelemaan. Tavoitteena siinä on suorat jalat mutta nou hätä jos se nyt ei ihan heti onnistu.
Takaisin alkuun Siirry alas
wilmiina
Superman
Superman
wilmiina


Viestien lukumäärä : 675
Ikä : 41
Location : Tampere
Registration date : 10.03.2009

selän venyttelyt Empty
ViestiAihe: Vs: selän venyttelyt   selän venyttelyt Icon_minitimeKe Helmi 22, 2012 2:06 pm

silta saattaa olla pikkasen raskas jos selkä on tosiaan ku rautakanki...
mun mielestä esim tää asento on vähä kevyempi ja siinä pystyy käsiä kuitenki kuljettelemaan tuolla jalkoja pitkin mitä enemmän sitä etupuolta saa auki Smile
selän venyttelyt Tumblr_lyuf16P5zo1qfmbjao1_500

toinen vähän samantyyppinen on tämä
selän venyttelyt Bridge-Pose-505x336
tossa kannattaa ajatella lapaluita yhteen ja jos hyvältä tuntuu ni voi myös ristiä kädet tonne selän alle ni saa vähä tehoa liikkeeseen...


sit cobrassa kannattaa muistaa että se työ pitäis suurimmilta osin tehä selkälihaksilla eikä vaa runnoo käsillä menemään..
ja hartiat pysyy alhaalla eikä nouse korviin ettei mee niska sitte ilosesti jumiin sen selän lisäks Wink
(joo en oo yhtää hurahtanu joogailuun en....)

noitte selkäjuttujen kanssa kannattaa olla iha hirmu varovainen ettei tuu pipi koska selkään se tulee hyyyyyvin helposti....
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.myspace.com/randomaccidentsband
kottarainen=)
intermediate inverter
intermediate inverter
kottarainen=)


Viestien lukumäärä : 103
Ikä : 45
Location : hki
Registration date : 14.04.2011

selän venyttelyt Empty
ViestiAihe: Vs: selän venyttelyt   selän venyttelyt Icon_minitimeTo Helmi 23, 2012 12:55 am

kiitos kaikille hyvistä vinkeistä!=) täytyy alkaa tätä rautakankea pikkuhiljaa taivuttelemaan...
Takaisin alkuun Siirry alas
CatsAnn
basic spinner
basic spinner



Viestien lukumäärä : 20
Location : Paimio
Registration date : 12.02.2013

selän venyttelyt Empty
ViestiAihe: Vs: selän venyttelyt   selän venyttelyt Icon_minitimeMa Helmi 18, 2013 12:03 pm

Tosi hyviä vinkkejä täällä! Liikkeet suurelta osin tuttuja kun olen käynyt aiemmin joogassakin, mutta kuten arvata saattaa niin kotiharjoittelu on jäänyt satunnaiseksi ja liikkeetkin unholaan Embarassed
Takaisin alkuun Siirry alas
Ezeei*Roxx
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only
Ezeei*Roxx


Viestien lukumäärä : 225
Location : Oulu
Registration date : 17.04.2012

selän venyttelyt Empty
ViestiAihe: Vs: selän venyttelyt   selän venyttelyt Icon_minitimeMa Helmi 18, 2013 8:39 pm

Just joo mitenhän en oo aiemmin tätä ketjua onnistunu löytämään Suspect rendeer
Takaisin alkuun Siirry alas
AnskuN
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only



Viestien lukumäärä : 216
Registration date : 06.03.2012

selän venyttelyt Empty
ViestiAihe: Vs: selän venyttelyt   selän venyttelyt Icon_minitimeTi Helmi 19, 2013 7:39 pm

Mä oon just aloittanut selkävenyttelykurssin. 60min siltakaatoja, chest standeja ja seisoen ja kässärissä selän venytystä. Ihan sairas kurssi, mutta niin hyvää treeniä! Mulla ei riitä yksin venytellessä kärsivällisyys noin pitkiin venytyksiin, joten siksi kurssi on tarpeen. Varmaan paras vinkki on hankkia venyttelykaveri, joka ei päästä liian helpolla.
Takaisin alkuun Siirry alas
Martta
Superman
Superman
Martta


Viestien lukumäärä : 645
Ikä : 38
Location : Jyväskylä
Registration date : 21.03.2011

selän venyttelyt Empty
ViestiAihe: Vs: selän venyttelyt   selän venyttelyt Icon_minitimeKe Helmi 20, 2013 2:51 pm


Oho, kuulostaa rankalta! Mä taas tykkäisin tehdä oikein piiitkiä venytyksiä, ja sen takia inhoan kaikkia selän taaksetaivutuksia (kyllä, en tee niitä juuri koskaan paitsi tankotempuissa). Kaikki noi asennot on jotenkin todella vastenmielisiä eikä niissä jaksa olla pitkään, selässä ei tunnu pahalta mutta kädet väsyy tai ei saa henkeä tai... Very Happy

Olisko hyviä vinkkejä tuota rintaseisontaa ajatellen? Varmaan pystyisin itse asennossa olemaan mutta en osaa/uskalla mennä siihen.
Takaisin alkuun Siirry alas
AnskuN
hangin in pole with one leg only
hangin in pole with one leg only



Viestien lukumäärä : 216
Registration date : 06.03.2012

selän venyttelyt Empty
ViestiAihe: Vs: selän venyttelyt   selän venyttelyt Icon_minitimeTo Helmi 21, 2013 9:45 am

Me treenataan noita rintaseisontoja niin, että ensin tehdään pelkkiä jalannostoja niin että venyttelevä henkilö ottaa toisen ihmisen nilkoista kiinni, niin että saa vähän vauhtia heilautukseen. Heilautus siis asennosta, jossa "venyttää vatsalihaksia", tavoitteena saada rinta alas ja jalat ylös. Seisova ihminen ei tee aluksi siis mitään käsillään.

Pelkkien nostojen jälkeen siirrymme rintaseisontoihin, jolloin vastapäätä seisova ihminen nappaa heilautuksesta kiinni venyttelevän henkilön jalat, ja auttaa rintaseisontaan. Aluksi asentoa voi avustaa niin, että seisova nostaa aavistuksen verran nilkoista ylös, jotta asento ei tunnu niin raskaalta. Heilautukseen saa vauhtia ottamalla seisovan ihmisen nilkoista kiinni, mutta rintaseisonnassa kädet täytyy vaihtaa tietysti lattialle tukemaan. Sitten kun tämä onnistuu hyvin, voi siirtyä heilauttamaan jalat ylös omin avuin omat kädet koko ajan lattiassa kiinni, ja avustaja vain nappaa kiinni nilkoista ja auttaa oikeaan asentoon. Sitten kun tasapaino löytyy, voi avustaja päästää irti.

Viimeinen versio on tietysti se, että pystyy tekemään sekä nousun että tasapainon ilman avustajaa. Jos venytykseen tarvitsee tehostusta, voi sen tehdä nilkkapainot jaloissa tai ottaa avustajan painamaan suoria jalkoja kohti lattiaa. Ja kyllä, meidän tunnilla on yksi hullu selkärangaton, joka saa rintaseisonnasta jalat lattiaan saakka, joten joissakin tapauksissa nämäkin niksit ovat tarpeen Razz
Takaisin alkuun Siirry alas
Martta
Superman
Superman
Martta


Viestien lukumäärä : 645
Ikä : 38
Location : Jyväskylä
Registration date : 21.03.2011

selän venyttelyt Empty
ViestiAihe: Vs: selän venyttelyt   selän venyttelyt Icon_minitimeTo Helmi 21, 2013 12:55 pm


Kiitti, pitää rekrytoida ukko venyttelyavuksi Smile En meinaa uskaltaa heilauttaa itteäni sinne, pelkään leukani puolesta Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





selän venyttelyt Empty
ViestiAihe: Vs: selän venyttelyt   selän venyttelyt Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
selän venyttelyt
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Venyttelyt ja spagaatti

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Spin around the pole :: Tankotemput ja pyörähdykset-
Siirry: